23948sdkhjf

Så ska biltillverkare lockas till Sverige

Informell arbetsgrupp ska få utländska fordonstillverkare att etablera sig och investera i Västsverige.
Vad som började som ett debattutspel från Fordonskomponentgruppen har resulterat i att leverantörsindustrin, det regionala näringslivet och västsvenska kommuner gått samman om att bilda ett informell arbetsgrupp.

Nätverket består, förutom av initiativtagaren FKG, av Västra Götalandsregionens näringslivsorganisation BRG, Innovatum i Trollhättan, Business Sweden, Trollhättans kommun och SP.

Det hela handlar om att försöka locka utländska fordonsföretag, i första hand kinesiska personbilstillverkare utan produktion i Europa, till Västsverige i form av direktinvesteringar och nyetableringar.

Nätverket ska arbeta för att få hit nyetaböeromgar

Fordonstillverkare ska lockas att etablera sig i Sverige

Nätverket ska arbeta med att ta fram ett erbjudande, som sedan ska presenteras för potentiella fordonstillverkare.

— I nuläget arbetar Business Swedens Kina-kontor med att kartlägga ett antal kinesiska och andra asiatiska fordonstillverkare som idag finns på den europeiska marknaden eller som kan tänkas vara på väg dit men som står utan produktion i Europa idag, säger Peter Bryntesson som deltar i arbetsgruppen för FKG:s räkning, till den egna branschtidningen Fordonskomponenten.

Men det är inte enbart personbilstillverkare som gruppen ska charma.

— Vi tittar även på tunga fordon och bussar, och är inte heller låsta vid Kina eller övriga Asien, utan det handlar om att ta fram ett antal tillverkare som vi skulle kunna kontakta för en presentation.

Enligt Peter Bryntesson är den svenska infrastrukturen tillräckligt stark för att kunna bära ytterligare en fordonstillverkare samtidigt som frågor om nationella stöd för företagsetableringar måste lösas, särskilt rörande högförädlande och teknikintensiv fordonstillverkning.

— Där måste vi påvisa att Sverige är så mycket bättre att investera i tack vare den starka infrastrukturen och förmågan att ta idé till en konceptbil och därefter färdig produkt, en bil, inom landets gränser, säger han.

Om arbetsgruppen lyckas med det uppställda målet och lyckas locka hit en ny fordonstillverkare skulle det kunna innebära 2 000 arbetstillfällen direkt i fabriken och uppemot 3 000 i leverantörsledet, uppger FKG.

Ett första förslag från arbetsgruppen ska presenteras "inom en nära framtid". Nästa steg blir att intensifiera arbetet med att bearbeta potentiella kandidater, enligt Fordonskomponenten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.115