23948sdkhjf

Hanzas strategi ger resultat

”2015 var ett framgångsrikt år”, kommenterar VD Erik Stenfors.
Kontraktstillverkaren Hanza rapporterar om målmedveten och framgångsrik utveckling av koncernen, ökad försäljning och fortsatt lönsamhetsförbättring.

För fjärde kvartalet 2015 redovisar koncernen ett resultat före skatt på -0,2 miljoner kronor. Siffran är en förbättring jämfört med -18,0 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Nettoomsättningen för perioden ökade med 39 % till 331,3 miljoner kronor. Exklusive volymer från förvärvade och avvecklade enheter uppgår den organiska tillväxten till 17 %.

Rörelseresultat från de operativa affärsområdena uppgick till 4,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -8,7 miljoner kronor föregående år.

Starka årssiffror
För helåret 2015 redovisar Hanza ett resultat före skatt på 34 miljoner kronor. Detta är en kraftig ökning från föregående års siffra på -36,9 miljoner kronor.

Nettoomsättningen ökade med 23 % till 1 206,4 miljoner kronor. Exklusive volymer från förvärvade och avvecklade enheter uppgår den organiska tillväxten till 16 %.

Rörelseresultat från de operativa affärsområdena uppgick till 12,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -5,2 miljoner kronor för helåret 2014. 


– 2015 var ett framgångsrikt år. Vi genomförde målmedvetet den omfattande plan vi presenterade i början av året, med samordning av fabriker, förvärv och MIGTM lanseringar, skriver Erik Stenfors, VD, i en kommentar. Och han ser ljust på kommande år:

– Även exkluderat det positiva engångsresultatet om 40 MSEK, blev rörelseresultatet 34 MSEK bättre i 2015, jämfört med 2014. Vi kommer att fortsätta utvecklingen av koncernen med oförminskad styrka under 2016, skriver han i rapporten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.087