Hanzas strategi ger resultat
”2015 var ett framgångsrikt år”, kommenterar VD Erik Stenfors.
För fjärde kvartalet 2015 redovisar koncernen ett resultat före skatt på -0,2 miljoner kronor. Siffran är en förbättring jämfört med -18,0 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
Nettoomsättningen för perioden ökade med 39 % till 331,3 miljoner kronor. Exklusive volymer från förvärvade och avvecklade enheter uppgår den organiska tillväxten till 17 %.
Rörelseresultat från de operativa affärsområdena uppgick till 4,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -8,7 miljoner kronor föregående år.
Starka årssiffror
För helåret 2015 redovisar Hanza ett resultat före skatt på 34 miljoner kronor. Detta är en kraftig ökning från föregående års siffra på -36,9 miljoner kronor.
Nettoomsättningen ökade med 23 % till 1 206,4 miljoner kronor. Exklusive volymer från förvärvade och avvecklade enheter uppgår den organiska tillväxten till 16 %.
Rörelseresultat från de operativa affärsområdena uppgick till 12,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med -5,2 miljoner kronor för helåret 2014.
– 2015 var ett framgångsrikt år. Vi genomförde målmedvetet den omfattande plan vi presenterade i början av året, med samordning av fabriker, förvärv och MIGTM lanseringar, skriver Erik Stenfors, VD, i en kommentar. Och han ser ljust på kommande år:
– Även exkluderat det positiva engångsresultatet om 40 MSEK, blev rörelseresultatet 34 MSEK bättre i 2015, jämfört med 2014. Vi kommer att fortsätta utvecklingen av koncernen med oförminskad styrka under 2016, skriver han i rapporten.