23948sdkhjf

Youtube-succé för Teknikföretagen

Kampanj för att locka unga kvinnor till branschen har visats över 500 000 gånger.
Teknikföretagen har, tillsammans med Teknikcollege, valt rörligt material och sociala medier som metod för att få fler unga tjejer att få upp ögonen för teknik. Målet är att fler ska välja teknikprogrammet på gymnasiet och se ett jobb inom teknikindustrin som ett möjligt framtidsalternativ.

I torsdags släpptes en tredje och avslutande film där Youtube-profilen Therese Lindgren testar teknik. Och på arbetsgivarorganisationen är man väldigt nöjda med gensvaret. Hittills har över 500 000 sett de två första filmerna.

— Vi är överväldigade av den respons vi fått på filmerna. Det är väldigt kul att initiativet är så uppskattat, dels av kollegor i branschen men framförallt av målgruppen, de unga tjejerna, berättar Emma Sabel, projektledare vid Teknikföretagen.

Youtube-filmerna har också resulterat i tusentals kommentarer och ännu fler "gilla"'-markeringar. Samarbetspartnern Teknikcollege har fått över 1200 nya följare på den bildbaserade sociala medier-kanalen Instagram.

— Efter dagens film hoppas vi på sikt komma upp i en miljon visningar totalt.

Att kampanjen går just nu är ingen slump.

— Vi lade kampanjen nu under tiden för gymnasievalet, men för många av Thereses följare är det inte dags att välja till gymnasiet än, dom är betydligt yngre. Så vi hoppas att vi gett dom här tjejerna en ny syn på teknik och sått ett frö inför framtiden. Teknik är ju så mycket mer än vad många tror, säger Emma Sabel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.062