Nya lastbilsdäck ger 20 % längre körsträcka
Dunlop, en av världens ledande tillverkare av däck till
lastbilsindustrin, lanserar en ny linje däck för logistik- och
transportbranschen.
gummiblandning och slitbanemönster har gett de nya däcken 20 % längre körsträcka .
Dunlops nya lastbilsdäck ingår i en helt ny serie som tagits fram för att möta kraven på bättre driftekonomi och säkerhet från dagens
moderna europeiska logistik- och transportföretag. Ett helt nydesignat slitbanemönster, ny lamellkonstruktion och ny
gummiblandning har utvecklats för Dunlop SP344 och SP444. Resultatet blev kraftigt förbättrad ekonomi och prestanda för användarna. Däcken har tidigare lanserats för mindre fälgar, och snabbt blivit populära bland transportföretag över hela Europa.
SP344 - styraxeldäck
Styraxeldäcket Dunlop SP344 har med all den senaste tekniken fått så mycket som 20 % längre körsträcka, lägre rullmotstånd, bättre
bränsleekonomi och mycket bra egenskaper på vått underlag. Tack vare en mer robust design i stommen ger däcket betydligt ökade möjligheter för åkerier att hålla effektiviteten uppe och minimera nertid för service och reparationer.
Däckmönstret på SP344 har fem ribbor och stängda axelklaffar. Tanken bakom designen är att ge däcken väsentligt längre körsträcka kombinerat med lägre ljud och kraftigt förbättrade köregenskaper. Prestandan på vått underlag har förbättrats genom en ny konstruktion, Flexomatic, och kantlameller som både förser däcket med mer grepp samtidigt som de forslar bort vatten från vägbanan.
De nya däcken från Dunlop har ett inbyggt skydd mot genomträngande stenar för att minska riskerna för punktering eller skador på
stommen. Tillsammans med det bättre greppet innebär detta att SP344 är väsentligt bättre än föregångaren på en mängd punkter, där körsträckan har stått i fokus med en förbättring på 20 % mot föregångaren.
SP444 - drivaxeldäck
Drivaxeldäcket Dunlop SP444 är konstruerat för att passa ihop med SP 344 och förser åkerier med ett helt nytt däck som ger längre
körsträcka, lägre rullmotstånd samt bättre slitstyrka, grepp, bränsleekonomi och prestanda på vått. Som visas i spindeldiagrammet
har däcket 15 % längre körsträcka, slits jämnare och har bättre egenskaper på vinterunderlag än föregångaren.
Däckmönstret på Dunlop SP444 är uppbyggt av fem breda ribbor och en centralribba som utökar körsträckan genom jämnare slitage. Tack vare Dunlops 3D-BIS lamellblad, som låser klaffarna i däckets fotavtryck och sedan öppnar dem för att leda bort vatten, är prestanda på vått också betydligt förbättrad.
Slitstyrkan och greppet i däckmönstret är förstärkt genom en unik bladpositionering och räfflade stabiliseringsklackar som binder ihop mönsterblocken. Genom en speciell form på däckmönstret hindras stenar från att fastna i däcket, vilket gör att de ännu bättre möter kraven som ställs på dagens lastbilsdäck.
Ny konstruktion skapar många fördelar
En ny teknik som skapar en mer avancerad geometri i stommen utökar hållbarheten, men gör även däcket lättare att regummera, lättare att montera och även lättare i vikt, vilket innebär möjligheter till tyngre last. Konstruktionen innehåller en tänjbar stålstomme och bälten, som motverkar sprickbildning genom att motverka intern spänning och tillåta gummit att penetrera fullt ut mellan strängarna.
Produktionen av den nya linjen däck påbörjas med de mest populära storlekarna, som kommer att finnas tillgängliga från och juli 2008. Andra storlekar planeras från och med mitten av 2009.
Nyhet från Dunlop
Om Dunlop
Dunlop är en av världens ledande däcktillverkare och utvecklar, tillverkar och säljer däck för bilar, kommersiella fordon och
motorcyklar. Dunlop erbjuder över 130 olika kommersiella däck för tunga lastbilar, lastbilar och bussar. Många av världens ledande tillverkare av kommersiella fordon monterar Dunlopdäck som standard, inklusive DAF, ERF, Isuzu Truck, Iveco Ford, LCV, Leyland Trucks, MAN, Mercedes-Benz, Renault och Volvo.
Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 120 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige.