Mercedes väljer människor
Tyska robotar får se upp när Mercedes väljer mänsklig arbetskraft.
— Robotarna är helt enkelt inte tillräckligt flexibla, säger fabrikens produktionschef Markus Schaefer, till affärstidningen Bloomberg.
Enligt Bloomberg beror humaniseringen av arbetskraften på att fabriken, som tillverkar omkring 400 000 bilar per år, får fler specialbeställningar. Individuella tillval och anpassningar gör att vissa delar av produktionen blir för svår för robotarna.
Markus Schaefer säger att det tar en helg att ställa om produktionslinjen för montörer av kött och blod medan det kan behövas veckolånga produktionsstopp för att omprogrammera robotarna.
— Vi sparar pengar och säkrar framtiden genom att anställa fler människor, säger Markus Schaefer, till tidningen.
Men samtidigt som människorna tar revansch på fabriksgolvet testar Mercedes, i likhet med Audi och Volkswagen, en ny generation lättviktsrobotar som ska vara tillräckligt säkra för att arbeta tillsammans med mänskliga montörer.
Fram till 2020 ska Mercedes investera motsvarande 14 miljarder kronor i produktionen i Sindelfingen.