23948sdkhjf

Succé för Teslas budgetmodell

Den nya elbilen ska slå igenom på ny marknad.
Trots de stora framgångarna med modellerna S och X går Tesla fortsatt med förlust. Fjärde kvartalet 2015 var elfte kvartalet i följd med förlustsiffror, och förlusten trefaldigades jämfört med motsvarande period 2014. Nu väljer elbiltillverkaren att satsa på en bredare marknad och presenterade under torsdagen sin ”folk-elbil”, Model 3. Målgruppen är medelklass med en planerad prislapp på cirka 300 000 kronor, en halvering av priset jämfört med flaggskeppsmodellen S.

– Model 3 är verkligen måttstocken för om Tesla kommer att överleva på lång sikt som bilföretag. Om de ska kunna sprida elbilarna till den stora marknaden så måste Model 3 bli en succé, säger Jessica Caldwell, analytiker på bilindustrisajten Edmunds.com.

Och intresset för den nya modellen visade sig vara massivt. Enligt biltillverkarens vd Elon Musk hade 115 000 personer bokat en bil redan på torsdagen. I samband med eventet klättrade den siffran ytterligare till 137.600, enligt Reuters.

Tesla hoppas att genom Model 3 kunna öka sin försäljning från runt 50 000 bilar per år förra året, till runt en halv miljon bilar per år 2020.

Säljstart för den nya modellen är beräknad till slutet av 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.928