Nya Audi RS6
Nya Audi RS6 - en överlägsen sportsedan från quattro GmbH.
Nya Audi RS6 - en överlägsen sportsedan från quattro GmbH
2008-08-12 09:01
• V10 med dubbelturbo som utvecklar 580 hk och 650 Nm i vridmoment
• Racinginspirerad direktinsprutning och torrsumpsmörjning
• Högteknologi som ger överlägsen prestanda
Med 580 hk, 650 Nm i vridmoment, dubbelturbo V10 och permanent fyrhjulsdrift quattro är Audi RS6 en bil utan dess like. Den uppmärksammade RS6 Avant följs nu av sedanmodellen med samma överlägsna prestanda och spännande dynamik. Ändå erbjuder den all vardagsduglighet man kan förvänta sig av en stor sedan.
Motorn i nya Audi RS6 är ett högteknologiskt konstverk. Den 4 991 cc stora V10-motorn bär på ett flertal av Audis vinnande teknologier från racerbanan - FSI direktinsprutning, torrsumpsmörjning och dubbla turboladdare. Med upp till 1,6 bar i laddtryck ger dessa smidig, stark dragkraft och ett makalöst effektregister: Det maximala vridmomentet 650 Nm är tillgängligt från 1 500 till 6 250 r/min, vilket i princip innebär nästan hela varvtalsområdet. Toppeffekten på 580 hk levereras mellan 6 250 r/min och det maximala varvtalet på 6 700 r/min.
Med ett vikt/effektförhållande på 3,4 kilo per hk har Audi RS6 sedan prestanda som en supersportbil. 0-100 km/h klaras av på 4,5 sekunder och den elektroniskt begränsade toppfarten på 250 km/h kan på kundens önskemål höjas till 280 km/h.
Motorns kraft flyter genom en sexväxlad tiptroniclåda, en automatisk låda i ny generation. Dess reaktionstid har minskats till en tiondels sekund och växlingstiden halverats. Föraren kan också växla manuellt, antingen med hjälp av växelspaken eller med paddlarna vid ratten. Tiptronic-transmissionen överför kraften till en extremt sportig, bakviktad quattro drivlina.
Högteknologisk precisionsfjädring
All teknologi i fjädringen på Audi RS6 garanterar en otrolig prestandaupplevelse. Framaxeln har fyra mycket lätta länkarmar för varje hjul, och deras elastokinematik har avsiktligt konstruerats för sportiga prestanda. Karaktäristiken för den hastighetsberoende servotronicstyrningen har trimmats och styrutväxlingen är direkta 12,5:1. Kinematiken för bakhjulsfjädringen har också modifierats.
Utvecklingsingenjörerna har också konstruerat en raffinerad stötdämparteknologi: Dynamic Ride Control (DRC) minskar nigningar och krängningar enbart med hjälp av mekanik. Hydrauliska ledningar och ventiler är diagonalt sammankopplade med motsatt par av stötdämpare. Vid kurvtagning ökar flödet av vätska till dämparen på det yttre hjulet, vilket ger stabilare egenskaper och minskar krängningen. I kombination med sportfjädringen plus gör DRC att föraren via MMI kan välja mellan tre dämparinställningar - sport, dynamik och komfort.
Det elektroniska stabilitetssystemet ESP erbjuder maximal körglädje utan att kompromissa med säkerheten. Dess relativt höga aktiveringströskel uppmuntrar en dynamisk körstil och erbjuder ett sportläge samtidigt som det också kan deaktiveras helt.
Den nya Audi RS6 rullar på 19-tums aluminiumhjul skodda med 255/40-däck. I fronten griper sexkolvs, fasta aluminiumbromsok - målade svarta och dekorerade med RS-emblem - fast i 390 millimeters bromsskivor. De bakre bromsskivorna mäter 365 millimeter i diameter. Bakaxeln har flytande bromsok med enkla kolvar. De flytande stålskivorna har stora kylkanaler och axiala hål för ökad prestanda och minskad vikt.
Som tillval finns hjul i dimensionen 9,5J x 20 tum. Dessa gör det också möjligt att utrusta bilen med keramiska bromsar. De 420 (fram) och 356 (bak) millimeter stora skivorna väger tillsammans 12,2 kilo mindre än stålskivorna. Bromsoken - i framvagnen med åtta kolvar - är lackerade i antracit och märkta "Audi ceramic".
Karossen på den 4,93 meter långa RS6 har också ett flertal tydliga särdrag som omedelbart identifierar den som en dynamisk toppmodell. Till dessa räknas single-frame-grillen, luftintagen, huvudstrålkastarna med xenon plus, adaptiva ljus och RS6-specifika LED-dagsljuslampor, de djupa sidokjolarna, den bakre diffusorn, spoilern som integrerats i bagageluckan och de två stora, ovala avgaspiporna.
De allra finaste materialen och kompromisslös kvalitet
Precis som alla Audi RS-modeller, som utvecklas och byggs av quattro GmbH i samarbete med Audi AG, kombinerar RS6 kraft, elegans, exklusivitet och perfektion. Interiören är prydd med de allra finaste materialen som kolfiber, aluminium, pianolack, läder och Alcantara i etablerad Audi-kvalitet.
De djupt skålade sportstolarna erbjuder optimalt stöd och fast grepp. De elektriskt justerbara sätena är klädda med silknappaläder, med läder/alcantara och Valconaläder tillgängliga som tillval. Ännu mer skålade framstolar kan också erbjudas. Standardutrustningen omfattar den zonindelade automatiska luftkonditioneringen plus, parkeringsassistent fram och bak, en RS-multifunktionsratt i läder med flat botten och ett surround ljudsystem från Bose. I instrumenteringen finns också visning av trycket i de båda turboladdarna.
Audi RS6 sedan kan beställas från och med torsdag 14 augusti och priset startar på 1 054 000 kronor. Audi RS6 Avant kan beställas redan i dag och där startar priset på 1 070 000 kronor.
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2007 såldes mer än 964 000 nya Audi-bilar över hela världen. Audi omsatte under 2007 mer än 33,6 miljarder euro och hade närmare 54 000 medarbetare.
Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
För ytterligare information, kontakta: Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35.