23948sdkhjf

Multi-Q: Delårsrapport

Delårsrapport januari - juni 2008
Multi-Q: DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2008
DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2008

Kraftig tillväxt och förbättrad lönsamhet
• Omsättningen för första halvåret ökade med 64% till 82,4 Mkr (50,3 Mkr)
• Resultatet efter skatt för perioden uppgick till 3,0 Mkr (-2,1 Mkr)
• Resultat per aktie uppgick till 0,11 kr (-0,09 kr)
• Rörelseresultatet för kvartal 2 ökade kraftigt och uppgick till 4,3 Mkr
(-2,5Mkr)
• Order till ett värde av 45 Mkr har tecknats med internationell aktör inom
spelindustrin för leverans 2009 och 2010
• Anders Laurin ny VD
• Viktiga händelser efter halvårets utgång
- Order till ett värde av 4 Mkr från global detaljhandelsaktör till butiker i
Nordamerika

Omsättning
Omsättningen för första halvåret uppgick till 82,3 Mkr (50,3), vilket innebär en
kraftig ökning med 64% jämfört med samma period förra året. Under andra
kvartalet nådde bolaget en omsättning på 50,0 Mkr (19,5), vilket motsvarar en
försäljningstillväxt på 156%.

Resultat
Rörelseresultatet för första halvåret uppgick till 3,0 Mkr (-2,1), vilket
motsvarar en rörelsemarginal om 3,6% (neg). Kostnaderna har under perioden ökat
som en följd av den ökade satsningen på Digital Signage. Bruttomarginalen har
under perioden ökat och uppgick till 35,6% (32,2%), en följd av ökad försäljning
av mjukvara, tjänster och service. Under andra kvartalet uppgick
rörelseresultatet till 4,3 (-2,4 Mkr), en stark förbättring jämfört med
motsvarande period föregående år. Bruttomarginalen uppgick under andra kvartalet
till 37,0% (34,8%)

Orderingång
Orderingången för halvåret var 112 Mkr, jämfört med 42 Mkr för motsvarande
period föregående år, vilket är en ökning med 167%. Orderingången för andra
kvartalet var 65 Mkr, varav 45 Mkr avser leveranser under 2009 och 2010, jämfört
med 22 Mkr 2007. Vid utgången av kvartalet uppgick orderstocken till 63 Mkr (16
Mkr) vilket är 294% högre än vid samma tidpunkt föregående år.

Väsentliga händelser under perioden april - juni 2008
Rekordstor order till ett värde av 45 Mkr
MultiQ erhöll i april en order från en internationell aktör på en kundanpassad
bildskärmslösning. Ordern kommer att levereras under 2009 och 2010.

Anders Laurin utsågs till ny vd
Anders Laurin kommer närmast från en befattning som vice VD på Axis AB.

Ny order i Storbritannien
En kund till MultiQs partner Torex, som är en av Europas ledande leverantörer av
POS-lösningar (Point of Sales), har valt MultiQ's skärmar. Orderns värde är ca 1
Mkr och avser 15" bildskärmar med integrerad kortläsare och touchfunktion.

Stort intresse för Digital Signage
MultiQ har under perioden fått många intresseförfrågningar avseende Digital
Signageinstallationer. Detta har lett till ett antal nya pilotinstallationer
under perioden. Utrullningen av Digital Signage hos Svenska Spel fortlöper
enligt plan. MultiQs system erbjuder Svenska Spel och dess kunder interaktiva
bildskärmar med uppdaterad spelinformation i realtid hos spelombud över hela
Sverige.

MultiQ på Digital Signage Expo i Essen, Tyskland
I maj deltog MultiQ på den ledande europeiska mässan, Digital Signage Expo 2008
i Essen, som ett led i det fortsatta arbetet med att marknadsföra bolagets
lösningar för Digital Signage och kundanpassade bildskärmar. MultiQ ställde ut
tillsammans med IBM.

MultiQ på Retail Solutions i London, Storbritannien
I juni deltog MultiQ på Retail Solutions-mässan i England. Mässan riktar sig
till stora detaljhandlare i UK och Europa och är väl lämpad för marknadsföring
av MultiQs erbjudande. MultiQ deltog för fjärde året i rad och har successivt
ökat sitt engagemang i takt med framgångarna i Storbritannien.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
Order från Nordamerika
En ledande global aktör inom detaljhandeln har lagt en order värd ca 4 Mkr till
sina butiker i Nordamerika. Ordern avser en kundanpassad bildskärmslösning.

Anders Laurin tillträdde som VD 14 juli

Marknad
I linje med den omfattande satsningen på Digital Signage har bolaget valt att
under 2008 att definiera marknaden som Monitor Solutions, vilket omfattar
erbjudandet av kundanpassade bildskärmar, samt Media Solutions vilket omfattar
produkter och tjänster inom det området som ofta anges som Digital Signage.

Monitor Solutions vänder sig till medelstora och stora företag och
organisationer som ställer höga krav på designade, robusta och kundanpassade
bildskärmar placerade i publika miljöer och inom industrin. Detta är samma
kundsegment som bolaget arbetat med under flera år.

Media Solutions vänder sig till företag och organisationer som i publika miljöer
vill kommunicera med sina kunder via centralt styrda budskap, och även kunna
påverka kunderna i sitt beslutsfattande i butiksmiljö.
Marknaden för Digital Signage har tagit fart. Många av de större
detaljhandelskedjorna samt företag som marknadsför exklusiva sällanköpsvaror så
som bilar, gör omfattande tester och utvärderingar av den nya tekniken för att
bättre kunna kommunicera med sina kunder.


Finansiell ställning och kassaflöde
Koncernens likvida medel och outnyttjade krediter uppgick totalt till 9,1 Mkr
(24,0) per den 30 juni 2008. Koncernens likvida medel uppgick till 4,3 Mkr
(12,8). Soliditeten uppgick till 50,9% (62,7).

Koncernen genererade under perioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten
med
10,4 Mkr (0,8) och det totala kassaflödet uppgick till -6,5 Mkr (0,6).

Moderbolaget
Moderbolagets rörelseresultat uppgick till -2,6 Mkr (-1,4). Resultat efter
finansiella poster uppgick till -2,6 Mkr (-1,4). Investeringar i
anläggningstillgångar i moderbolaget uppgick till 0 Mkr (0). Likvida medel per
den 30 juni 2008 uppgick till 0 Mkr (0).

Framtid
Bolagets nya strategi som innebär att erbjuda så väl lösningar för Digital
Signage som kundanpassade bildskärmar visar sig fungera väl. Under första
halvåret har försäljningen fördelat sig så att 28% kommer från Media Solutions
och 72% från Monitor Solutions. Detta speglar väl förväntningarna inför året,
och är ett tydligt tecken på att bolaget har tagit en position inom Digital
Signage utan att tappa kraften inom Monitor Solutions. Orderingången för Monitor
Solutions har under året varit mycket god och förväntas fortsatt god för resten
av året. Marknaden för Digital Signage förväntas växa med över 20% under de
kommande året enligt CAP Venture Research.

Den allmänna finansiella oron har i vissa branscher såsom detaljhandeln påverkat
nyinvesteringar negativt. Detta kan medföra en långsammare tillväxt av Digital
Signage. MultiQs tillväxtmål kvarstår dock oförändrade. MultiQ skall växa med
minst 40% de närmaste 2-3 åren.

MultiQ's verksamhet är delvis projektorienterad varför faktureringen kan variera
kraftigt mellan olika kvartal. Vi bedömer att andra halvåret blir svagare än det
första.

Risk- och osäkerhetsfaktorer
Beträffande risk- och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför hänvisas till
motsvarande avsnitt i Årsredovisning 2007. Inga väsentliga förändringar har här
skett under perioden.

Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad för koncernens del enligt IAS 34
Delårsrapportering och årsredovisningslagen samt för moderbolagets del i
enlighet med årsredovisningslagen. Redovisningsprinciper och beräkningsmetoder
är oförändrade från dem som tillämpats i årsredovisning 2007.

Eftersom MultiQ endast har en rörelsegren, platta bildskärmar, överensstämmer
nettoomsättning och rörelseresultat för segmentet med motsvarande uppgifter i
resultaträkningen.

Notering
MultiQ-aktien är noterad på Stockholmsbörsens Small Cap-lista sedan den 7
december 1999.

Kommande rapporttillfällen
Rapport kvartal 3, 23 oktober 2008
Bokslutskommuniké februari 2009

Frågor med anledning av denna rapport besvaras av:
Anders Laurin, VD
Tfn: 040-14 35 13, 0709-74 35 13
E-mail: anders.laurin@multiq.com

Lennart Pihl, Styrelseordförande
Tfn: 070-594 68 66
E-mail: lennart.pihl.ellpeco@tele2.se

För kontinuerlig information om bolaget se: www.multiq.com

MultiQ International AB bildades 1988 i Malmö. MultiQs marknadserbjudande består
av bildskärmslösningar, hårdvara och mjukvara för Digital Signage lösningar samt
tillhörande kringutrustning och tjänster. MultiQ är noterat på Stockholmsbörsens
Small Cap lista. Företaget har erhållit ett flertal utmärkelser för sina
produkter, bland annat CeBIT Highlight Award för bästa innovativa hårdvara och
Utmärkt Svensk Form för design. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö, Sverige
samt försäljningskontor i Stockholm, Tyskland, Norge och Storbritannien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11