23948sdkhjf

Sverige har fortfarande Europas törstigaste bilpark

Sverige, Saab och Volvo ligger fortfarande i toppskiktet i Europa när det gäller bränsleförbrukningen hos nya bilar.
Sverige, Saab och Volvo ligger fortfarande i toppskiktet i Europa när det gäller bränsleförbrukningen hos nya bilar. Det visar ny statistik över bilförsäljningen 2007 som sammanställts av det Brysselbaserade miljönätverket T&E.

För hela försäljningen inom EU låg snittet 2007 på 158 g CO² per km. För Sverige var siffran 180. Men för de svenska biltillverkarna, Saab och Volvo, var utsläppen från den försålda bilparken inom EU 189 resp. 188 g CO² per km. Sverige var det land som minskade bränsleförbrukningen mest bland EU-länderna (-3,8 %) men har fortfarande den överlägset törstigaste nybilsparken.
De nya siffrorna över koldioxidutsläppen från nya bilar inom EU visar att den svenska regeringen måste öka trycket mot biltillverkarna och marknaden för att få ned bränsleförbrukningen från nya bilar.

- Att fortsätta gynna stora, tunga bilar som drar mycket bränsle är dåligt både för miljön och bilisterna, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Den nya rapporten om bilförsäljningen inom EU redovisas idag av det europeiska miljönätverket T&E (European Federation for Transport and Environment) där också Naturskyddsföreningen är medlem. Rapporten visar att BMW var den bilkoncern vars försålda bilpark minskade utsläppen av CO² mest inom EU (- 7,3 %), på andra plats kom Hyundai med (-3,9 %) och på tredje Daimler (-3,5 %).

- Om en månad presenterar regeringen sin budget för 2009. Vi utgår från att man där presenterar nya grepp, helst en koldioxidbaserad försäljningsskatt, för att styra över försäljningen från tunga, bränsletörstiga bilar till mera bränslesnåla bilar, säger Svante Axelsson.

Bilindustrin har också krävt att bilar som kan drivas på både fossila drivmedel och förnybara (t.ex. etanol och biogas) skulle få mildare utsläppskrav. Men något sådant finns inte med i EU-kommissionens förslag även om mängden ökade miljöbilar är en positiv utveckling.

- Klimatkrisen är en energikris. Vi kan inte minska de klimatpåverkande utsläppen om vi inte kraftigt effektiviserar vår energianvändning - vi måste spara även på de förnybara energikällorna för att klara utmaningen, säger Svante Axelsson.

EU importerar varje dag olja för en miljard euro, nästan 10 miljarder kronor. Huvuddelen går till att driva den europeiska bilparken. Av rent ekonomiska skäl är det viktigt att få ned bränsleanvändningen.

- Med högre drivmedelspriser kommer Saab och Volvo att slås ut om de inte kraftigt sänker bränsleförbrukningen hos sina bilar. Långsiktigt missgynnas svensk bilindustri av en svensk lagstiftning som gynnar stora, törstiga bilar, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.

Se hela rapporten här. "Reducing CO² Emissions from New Cars: A Study of Major Car Manufacturers Progress in 2007"

Information från Naturskyddsföreningen

Fakta:
EU:s nya regler för bilarnas utsläpp och bränsleförbrukning
I december 2007 föreslog EU-kommissionen att nya bilar från 2012 i genomsnitt inte får släppa ut mer än 130 g CO² per km. Lagkravet kommer att gälla varje bilkoncern och bestämmas av den genomsnittliga vikten hos de bilar företaget säljer. Företag som gör tunga bilar, som t ex Saab och Volvo, får därför mildare krav än småbilstillverkarna.

Bilindustrin motarbetar den nya lagstiftningen och bearbetar just nu både EU:s regeringar och EU-parlamentet för att se till att kraven skjuts upp genom en långsam infasning över flera år. Industrin vill att lagkravet till en början enbart ska gälla de bilar som redan har de lägsta utsläppen.

En omröstning om förslaget kommer att ske i EU-parlamentets miljökommitté den 8-10 september 2008.
EU-parlamentet och flera medlemsländer har, tillsammans med miljörörelsen, krävt att man i lagstiftningen redan nu fastställer en skärpt norm för 2020 på 80 eller 95 g CO² per km.

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 178 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.188