23948sdkhjf

Volvo: Kvartalsrapport

Volvokoncernen - Det andra kvartalet 2008
Volvokoncernen - Det andra kvartalet 2008

Ett starkt andra kvartal

Volvokoncernens starka tillväxt fortsatte under det andra kvartalet 2008 samtidigt som rörelseresultatet förbättrades och nådde sin högsta nivå hittills för ett enskilt kvartal. Volvokoncernens nettoomsättning steg med 13% till 80,4 miljarder kronor. Rörelseresultatet förbättrades med 17% till 7,2 miljarder kronor och rörelsemarginalen steg till 8,9% tack vare en god utveckling i lastbilsaffären, för våra anläggningsmaskiner och i Volvo Penta. Avkastningen på eget kapital nådde drygt 20%.

• Det första halvåret 2008
Det andra kvartalet:
• Steg nettoomsättningen med 13% till 80,4 Mdr kr (71,4)
• Steg rörelseresultatet med 17% till 7 186 Mkr (6 119)
• Steg resultatet per aktie före och efter utspädning med 28% till 2,53 kronor (1,98)
• Var det operativa kassaflödet i industriverksamheten 4,9 Mdr kr (6,1)

Koncernchefens kommentar

Det första halvåret 2008

Ett starkt andra kvartal
Volvokoncernens starka tillväxt fortsatte under det andra kvartalet 2008 samtidigt som rörelseresultatet förbättrades och nådde sin högsta nivå hittills för ett enskilt kvartal. Volvokoncernens nettoomsättning steg med 13% till 80,4 miljarder kronor. Den underliggande tillväxten rensad för förändrade valutakurser och förvärvade bolag var ännu högre – 17%. Försäljningen utvecklades särskilt starkt i östra Europa, Sydamerika och Asien – marknader där koncernen flyttat fram sina positioner betydligt de senaste åren. Däremot var marknaderna i Nordamerika och Japan fortsatt svaga. Vi har även bra utveckling i vår eftermarknadsaffär tack vare de senaste årens investeringar i en utbyggnad av återförsäljar- och servicenätet.

Rörelseresultatet förbättrades med 17% till 7,2 miljarder kronor och rörelsemarginalen steg till 8,9% tack vare en god utveckling i lastbilsaffären, för våra anläggningsmaskiner och i Volvo Penta. Avkastningen på eget kapital nådde drygt 20%. Koncernens Industriverksamhet genererade dessutom ett operativt kassaflöde på närmare 5 miljarder kronor trots en för hög lageruppbyggnad. Vi ser ett tryck uppåt på kostnaderna för råmaterial och komponenter och mot den bakgrunden intensifierar vi arbetet med att effektivisera inköpen, öka produktiviteten i tillverkningen och genomföra kostnadsrationaliseringar. Parallellt med dessa åtgärder fortsätter vi att arbeta aktivt med prissättningen på våra produkter.

Ökad lönsamhet i lastbilsverksamheten
I koncernens lastbilsverksamhet var leveranstakten totalt sett mycket hög under det andra kvartalet. Försäljningen ökade med 14%, rörelseresultatet med 26% och rörelsemarginalen förbättrades till 9,2% jämfört med 8,3% föregående år. Lönsamheten var god på de flesta marknader utanför Nordamerika.

Anläggningsmaskiners starka organiska tillväxt höll i sig under det andra kvartalet samtidigt som rörelseresultatet steg. Inom Bussar pågår ett omstruktureringsarbete för att säkerställa en långsiktigt uthållig lönsamhet. Vi har nu skrivit en avsiktsförklaring om att sälja fabriken i Åbo och för närvarande pågår arbetet med att flytta tillverkningen från anläggningen i Tammerfors till Wroclaw.

Volvo Penta bibehöll sin goda lönsamhet men ser nu en svagare efterfrågan på marina motorer för fritidsbåtar medan utvecklingen på industrimotorsidan är fortsatt god. Den svagare marinmotormarknaden vägs till del upp av att Volvo Penta tar marknadsandelar tack vare en mycket konkurrenskraftig produktportfölj. Volvo Aero har ett tufft kvartal bakom sig med ofördelaktig produktmix, omställningar i produktionen samt kost-nader för att få de stora order som nyligen tecknades med Pratt & Whitney och Rolls-Royce.

Stark finansiell ställning
Tack vare Volvokoncernens starka finansiella ställning har oron på de finansiella marknaderna inte påverkat våra upplåningsmöjligheter, vilket den senaste stora upplåningen i Japan på 6,2 miljarder kronor är ett bevis på.
Koncernens kundfinansieringsverksamhet i Volvo Financial Services (VFS) har en bra utveckling och fortsätter att expandera. Även om bortskrivningarna och de förfallna fordringarna har ökat något från låga nivåer levererar VFS en bra avkastning på eget kapital. Genom att bidra till att finansiera våra kunder stärker vi relationen med dem och visar vi att vi är långsiktiga i vårt sätt att arbeta. Det skapar en lojalitet som gör att kunderna kommer tillbaka till oss nästa gång det är dags att köpa ett nytt fordon eller en ny maskin.
Fortsatt försiktighet i Europa
I Europa har den trend som vi såg i det första kvartalet med ökad försiktighet hos våra kunder fortsatt och i vissa marknader förstärkts, vilket avspeglas i orderingången för lastbilsverksamheten. Efterfrågan på fjärrtransporter fortsätter dock att vara hög, men vi ser en försvagning inom anläggningstransporter och anläggningsmaskiner.

Försiktigheten hos kunderna förklaras av ökad oro om den framtida konjunkturutvecklingen i Europa samtidigt som de allt högre drivmedelspriserna kortsiktigt sätter press på deras lönsamhet. Över tid förväntar vi oss dock att de kommer att kunna kompensera sig för de ökade kostnaderna. De höga drivmedelspriserna gör det ännu viktigare för oss att fortsätta att investera i utvecklingen av bränslesnåla motorer och alternativa drivlinor som till exempel hybrider – områden där vi redan i dag ligger i framkant. Fälttester pågår med den nya generationen hybridlastbilar och i USA testar kunder redan de motorer som kommer att lanseras för att möta de nya emissionskrav som träder i kraft 2010. Kunderna är mycket nöjda med motorernas nya SCR-teknologi som bland annat innebär bättre bränsleeffektivitet.

Mot bakgrund av de höga leveranserna under det första halvåret och nuvarande orderboksläge bibehåller vi vår prognos om en europeisk lastbilsmarknad som växer med cirka 10% under 2008. I Nordamerika är lastbilsmarknaden fortsatt svag och prognosen ligger kvar om en lastbilsmarknad på samma nivå som 2007.

Många medarbetare arbetar hårt för att bidra till koncernens positiva utveckling. Tack vare deras goda insatser, våra starka produktprogram och väl etablerade marknadspositioner står Volvokoncernen bra rustad inför framtiden.

Leif Johansson
VD och koncernchef


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125