23948sdkhjf

Här formas framtidens fordon

KTH i samverkan med svensk fordonsindustri har bildat ett nytt forskningscentrum för fordonsutveckling. Här ska man forma framtidens personbilar, lastbialr, arbetsfordon och tåg.
Företag som tillverkar olika fordon står inför en stor utmaning. Framtidens personbilar, lastbilar, arbetsfordon och tåg måste ha lägre bränsleförbrukning och påverka miljön mindre än idag. Samtidigt måste de leva upp till krav på bättre prestanda, tillförlitlighet och säkerhet.

Den tuffa uppgiften har forskare vid KTH tagit sig an, genom att i samverkan med svensk fordonsindustrin bilda ett nytt forskningscentrum för fordonsutveckling. Centre for ECO2 Vehicle Design tar fram nya konstruktionslösningar för nästa generation fordon som kan bidra till en hållbar samhällsutveckling. Målet är att utveckla designverktyg ihop med industrin för att ta fram lättare fordon som ger mindre luftmotstånd, samtidigt som de är tystare och har bättre köregenskaper.

I dag ser vanliga bilar, tunga fordon och tåg väldigt olika ut. Det multi-disciplinära arbetet inom centret för att uppnå större teknikförändringar inom fordonskonstruktion gör kanske att de blir allt mer lika varandra i framtiden.

Nätverk: Förutom KTH är Scania, Volvo, Saab Automobile, Bombardier Transportation, A2 Acoustics, Polytec Composites, forskningsinstitutet VTI samt Vägverket och Banverket partners i centrumet.
Finansiering: Centre for ECO2 Vehicle Design är ett VINN Excellence Center.

Läs mer om VINN Excellence Center.

Deltagare:

Scania CV
Bombardier Transportation
AB Volvo
Vägverket (the Swedish Road Administration)
Banverket (the Swedish National Rail Administration)
Saab Automobile
Väg- och transportforskningsinstitutet (the Swedish National Road and Transport Research Institute)
A2 Acoustics
KTH Aeronautical and Vehicle Engineering
KTH Environmental Strategies Research
Vinnova

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.126