Världspremiär för Hyundai i20 i Paris
Hyundai presenterar för första gången helt nya i20 i samband med Paris Motor Show i början av oktober.
VÄRLDSPREMIÄR FÖR HYUNDAI i20 I PARIS
Hyundai presenterar för första gången helt nya i20 i samband med Paris Motor Show i början av oktober. Den nya bilen, efterföljaren till succémodellen Getz, förväntas att bli Hyundais nästa storsäljare i Europa. Dessutom visas den lyxiga ix55 SUV-modellen samt Hyundais miljövänliga Santa Fe som bensin/elhybrid-projekt.
Den nya modellen Hyundai i20, som lanseras i Sverige och övriga Europa efter årsskiftet, blir ett viktigt tillägg i den nya generationen av Hyundai-modeller som fått "i"-prefixet. Nya femdörrars i20 har längre hjulbas än sin föregångare, en djärv kromad grill med utstickande, droppformade främre strålkastare och tydliga, framträdande bakljusgrupper. i20:s moderna linjer accentueras också av spännande detaljer, inklusive färgmatchande stötfångare, fönsterlister och yttre backspeglar.
Hyundai i20 har konstruerats och byggts för att möta europeiska krav och behov. Den har byggts på en helt ny bottenplatta och mycket av utvecklingen har skett på europeiska vägar.
i20 blue
Debut gör också i20 blue-projektet, den senaste modellen i Hyundais i-blue-serie av avancerade modeller med låga utsläpp. Viktiga modifieringar har gjorts för att avsevärt minska koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. i20 blue finns också med den extra effektiva 1,4 CRDi dieselmotorn som ger 90 hk och har ett vridmoment på 220 Nm. Motorn driver via en sexväxlad manuell växellåda.
Standardmodellen i20 visar upp mycket lågt koldioxidvärde och låg bränsleförbrukning och i20 blue är ännu mer imponerande med endast 99 g/km och 0,40 liter/mil.
Santa Fe bensin/el-hybrid
I sin strävan att ytterligare minska utsläppen har Santa Fe bensin/hybriden, exteriört ingen stor skillnad men är under huven helt annan bil.
Hyundais tekniker har utvecklat ett eget parallellt hybridsystem, som passar ihop med den kraftiga 2,4-liters bensinmotorn med en sexväxlad automatlåda och en elmotor på 30 kW som drivs av litiumjon batterier. Resultatet är koldioxidutsläpp på låga 148 g/km vid blandad körning och en bränsleförbrukning på 0,62 liter/mil.
ix55 SUV
Den sjusitsiga ix55 SUV-modellen kommer att debutera i produktionsfärdig form i Hyundai-montern i Paris. Den är baserad på den framgångsrika Veracruz, som redan finns på den nordamerikanska marknaden, modellen har genomgått omfattande ombyggnad och anpassning till europeiska krav och önskemål.
Motorn är en ny 3,0 liters V6 CRDi turbodieselmotor som ger 240 hk vilket ger bilen en acceleration 0-100 km/tim på bara 10,4 sekunder och har en bränsleekonomi på 0,94 liter/mil vid blandad körning, koldioxidutsläpp 249 g/km.
Övriga Hyundai-nyheter i Paris
Den nya sedanmodellen Genesis kommer också till Paris. Den är baserad på Hyundais nya prestandainriktade bakhjulsdrift och har konstruerats för att möta Europas ledande högt ansedda modeller. Hyundai kommer att ta vara på varje tillfälle att möta reaktionen på denna lyxmodell hos den europeiska publiken innan man tar beslut om lansering.
En ny bakhjulsdriven 2-2 Genesis Coupemodell blir ytterligare ett toppnummer på bilsalongen. Genesis Coupe lånar mycket från produktionsmodellen - Z-linjer och mäktiga kurvor - och överdriver dem för att frambringa en unik och spännande bil. Lackeringen i "Sonic Orange" ger bilen ett dramatiskt utseende, som förskönas av motorhuv och tak i kolfiber.
Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag världens femte största biltillverkare. Antalet anställda uppgår idag till 75.000 anställda världen över. Hyundais bilmodeller säljs i 193 länder via 6000 återförsäljare. Mer information finns att på www.hyundai-motor.com