C3 Picasso - ny läcker MPV från Citroën
Nu i veckan visade Citroën upp sin nya MPV - C3 Picasso - för den internationella pressen...
Nu i veckan visade Citroën upp sin nya MPV - C3 Picasso - för den internationella pressen. Med C3 Picasso bryter Citroën ännu en gång konventionerna och presenterar ett nytt innovativt koncept, en MPV i småbilssegmentet. C3 Picasso har liknats vid en "Magic Box". En liten kub med en förbluffande rymlig och flexibel interiör. Den har djärv design och nyskapande, snillrika lösningar. Man sitter högt, alla passagerarna har god utsikt och inredningen är påfallande lätt att ändra.
Det nya tillskottet i Citroëns modellprogram får sin världspremiär på den internationella bilsalongen i Paris i oktober. Lanseringen på den svenska marknaden är planerad att ske under det första kvartalet 2009.
C3 Picasso ska tillverkas i 110 000 exemplar om året i det slovakiska industriområdet Trnava. Modellen förväntas bli en stor aktör på sin marknad precis som C4 Picasso och Grand C4 Picasso, de mest sålda MPV-bilarna i Europa under 2008.
Fräck och charmig
Citroën har gett sin nya mini-MPV en fräck design som är full av kontraster: rund och kantig, kraftfull och sympatisk, modern och retro, stor och smidig. Karossens form är både stilren och funktionell. Det konpakta formatet gör att C3 Picasso klarar av mer än man förväntar sig av en bil i det här segmentet.
Liten på utsidan, stor på insidan
Tack vare sin innovativa form kan C3 Picasso kombinera små yttermått med generöst tilltagna innermått. Bilen är 4,08 meter lång, 1,73 meter bred och 1,62 meter hög. Den har ett framparti som är ovanligt kompakt och ett nästan helt vertikalt bakparti. Det här nya sättet att disponera bilens mått gör att alla passagerare får gott om plats. Även bagageutrymmet är påfallande stort med upp till 500 liter VDA under hatthyllan i normal konfiguration med 5 platser.
Flexibel inredning
C3 Picasso har en flexibel inredning som är riktigt användarvänlig. På rekordtid kan utrymmet optimeras. Platserna i baksätet är delade och kan skjutas 150 mm framåt eller bakåt oberoende av varandra. Tack vare reglagen som placerats upptill på sätena kan de fällas genom ett enkelt grepp - med bara en hand. Golvet i bagageutrymmet är helt platt och kan förlängas ända fram till framsätena. Lastlängden kan maximeras ytterligare genom att ryggstödet på passagerarstolen fram förvandlas till ett bord!
Panoramasikt
De högt placerade sätena ger bekväm sittkomfort och en utmärkt överblick på vägbanan. En innovativ, tredelad vindruta och finjusterade fönsterstolpar ger föraren en utmärkt utsikt runt om. Kupén riktigt badar i ljus. Tillsammans med panoramataket uppgår nämligen glasytan till 4,52 m2, vilket är bland de största i segmentet.
Inte bara en MPV
De kompakta måtten och den snäva vändradien gör C3 Picasso anmärkningsvärt lättmanövrerad. Karossens vridstyvhet är värdig en sedan och ger föraren full kontroll på vägen. C3 Picasso har motoralternativ som är både bränslesnåla och effektiva. Kunden kan välja mellan två bensinmotorer av den nya generationen, VTi 95 och VTi 120. Dessutom finns Citroëns beprövade dieselalternativ HDi 90 och HDi 110 FAP med partikelfilter. De bränslesnåla motorerna på C3 Picasso har alla låga CO2-utsläpp.
Spånga den 12 september 2008