Spektakulär ZR1 i topp bland 2009-års Corvette-modeller
Med 647 hästkrafter (476 kW) är Corvette ZR1 en superbil som klarar vardagskörning...
Variabel styrning och nytt avgassystem, stärker prestandan för Corvette C6
Nya Spider-designade hjul med tio ekrar och förbättrad interiör och prestanda i Z06-modellen
Med 647 hästkrafter (476 kW) är Corvette ZR1 en superbil som klarar vardagskörning
Corvettes V8-utbud har vuxit med en mängd nya modeller som levererar ytterligare prestanda, passion, precision och stil. 6,2-liters Corvette C6, 7,0-liters Z06 och den kompressorladdade Corvette ZR1 kombinerar extremt hög prestanda med prisvärd kvalitet.
Corvette C6 Coupe och Convertible
Sedan introduktionen av den större och kraftfullare 6,2-liters LS3 V8-motorn i början av 2008 har Corvette C6 fått förbättrad prestanda. Small-block-V8:an ger 437 hästkrafter (325 kW) och ett vridmoment på 586 Nm, vilket ger en topphastighet på 306 km/h. Bilen kan utrustas med antingen en sexväxlad manuell växellåda eller en sexväxlad automatlåda med paddlar på ratten.
De tekniska förbättringarna har gjort sjätte-generationens Corvette till den mest framgångsrika Corvetten i Europa. Sedan debuten på bilsalongen i Genève 2004 har cirka
6 000 C6-modeller sålts av europeiska distributörer.
Corvettes princip att en prestandabil både ska vara lyxig och bekväm i vardagstrafiken och samtidigt snabb, smidig och lättmanövrerad vid mer utmanande bilkörning, har varit en viktig utgångspunkt i utvecklingen av 2009 års modeller. Detta uppnås genom den hastighetkänsliga, variabelt utväxlade styrningen som förbättrar stabiliteten samtidigt som det ökar flexibiliteten i styrningen vid skarpare kurvor. Övriga finjusteringar inkluderar övergången till ABS-system, mjukvara för friktionskontroll och aktivt manövreringssystem.
Som tillval har Corvette Coupe också en flyttbar, transparent takpanel som understryker bilens form och det faktum att Coupe, med en luftmotståndskoefficient på 0,28, fortfarande är den mest aerodynamiska Corvette som konstruerats.
Corvette Convertible har ett eldrivet tak som kan öppnas och stängas på 18 sekunder. Runt vindrutan sitter en aluminiumram som förbättrar ljudnivån inuti bilen när taket är nedfällt. Ramen är speciellt anpassad för ljudfrekvensen vid passagerarsamtal.
Som standard i samtliga Convertibles och som tillval för C6 Coupe-modellen finns Luxury-paketet. I detta ingår ett minnespaket för uppvärmda säten och elektroniskt ställbar ratt i längsled, en Head-Up display som projicerar viktiga mätare som g-kraftmätaren på vindrutan, ett ljudsystem från Bose® med sju högtalare och ljuskänsliga backspeglar med automatisk avbländning. Dessutom presenteras nya tillvalsfärger, såsom Cyber Gray med legerade däck i Competition Gray.
Corvette Z06
Corvette Z06 har utvecklats parallellt med racingbilen Corvette C6.R och kombinerar därför råstyrka och uthållighet med kunskapen från Corvettes racingvinnande team.
Hjärtat i Z06 är en 7,0 liters V8, LS7 motor med 512 hästkrafter (377 kW) med 6300 rpm med ett vridmoment om 637 Nm på 4800 rpm. Bilen väger 1418 kg, har en 0-100 km/h acceleration på 3,9 sekunder på första växeln och en topphastighet på 320 km/h. I 2009-års modell har torrsumps-systemet utökats från 9,1 till 11,9 liter.
Corvette Z06 i 2009-års utförande har förskönats med de nya färgerna Blade Silver och Cyber Gray samt 10-ekrars fälgar med Spider-design för 18-tums framhjul respektive 19-tums bakhjul. I standardutförandet är fälgarna silverfärgade, men finns även i Competition Gray eller polerad finish som tillval.
Interiören i Corvette Z06 har uppdaterats med unika Z06-trösklar och matchande färger i interiör och säten.
Z06 har egen drivlina, karosstruktur och chassisystem. Karosstrukturen skiljer sig helt från den i Corvette Coupe och Convertible. Finjusteringar av Corvette Z06-chassit inkluderar byte till Bosch-bromsar, ABS, antisladdsystem samt förbättringar av bilens Active Handling System. Fartkänslig servostyrning har nu integrerats för att förbättra känsligheten i styrningen.
Corvette ZR1
I mars 2008 introducerades Corvette ZR1 vid bilsalongen i Genève. Bilmodellen är extremt kraftfull och kommer att finnas i begränsat antal på den europeiska marknaden.
ZR1 kombinerar racingbanornas teknologi med förfinad ingenjörskonst genom kolfiber, keramik och elektronik i en distinkt design. Bilen drivs med LS9 energifulla 6,2 L V8-motor som har 647 hästkrafter (476 kW) och ett vridmoment om 807 Nm. ZR1 når upp i svindlande 330 km/h, samtidigt som den erbjuder mjuk körning vid lägre hastigheter.
En av hemligheterna bakom ZR1 är den stora kompressorn med en ny rotordesign och ett integrerat kylsystem som reducerar insläppet av utomhusluft. Motorn backas upp av en manuell växellåda med sex växlar och en dubbelkoppling.
ZR1 har likadant aluminiumchassi som Z06-modellen, och liknande SLA-fjärdringsdelar Magnetic Selective Ride Control speciellt inställd för ZR1 är standard i denna modell. Tack vare systemets effektiva stötdämpning blir bilkörningen oväntat smidig även över 1 g.
Bromssystemet i ZR1 har skivor av keramisk kolfiber-komposit med låg massa och hög tålighet mot utslitning och hetta. Sexkolvsok fram och fyra bak som målats i blå färg, som syns genom ZR1:ans exklusiva hjul. De legerade fälgarna med en diameter på 19 respektive 20 tum är utrustade med 20 ekrar. Fälgarna är målade i Sterling silver i standardutförandet, men finns även i krom som tillval.
ZR1 har en uppseendeväckande design med upphöjd kolfiberhuv kombinerad med klara fönster i polykarbonat. Breda stänkskärmar i kolfiber med dubbel ventilering och en bakre spoiler i full bredd där bromsljuset också monterats, unikt för bilen. Interiören bygger vidare på Corvettes dual-cockpit-arv, med speciella inslag såsom ZR1-logo tröskelemblem, broderade nackstöd, Head-Up Display och lättviktssäten.
_______________________________________________________________________
Kontakt:
Cadillac Sverige
Christer Schmiedt, Cadillac Sverige
E-post: christer.schmiedt@cadillacsverige.com
Tel: +46 (0) 8 41019302
Presskontakt Matti Palm
E-post: matti.palm@greenhillrelations.se
Tel: +46 (0) 706 699801
http://media.corvetteeurope.com