23948sdkhjf
Annons

Premiär för Land Rovers bränslesnålaste bil någonsin

På Mondial de l'Automobile i Paris som öppnar för pressen idag premiärvisar Land Rover första produktionsbilen i det investeringsprogram på 8,5 miljarder som satsats på miljöteknik de närmaste åren.
Land Rover Bilsalongen i Paris - premiär för Land Rovers bränslesnålaste bil någonsin:
FREELANDER TD4_e START/STOPP MINSKAR FÖRBRUKNINGEN MED 20%

På Mondial de l'Automobile i Paris som öppnar för pressen idag premiärvisar Land Rover första produktionsbilen i det investeringsprogram på 8,5 miljarder som satsats på miljöteknik de närmaste åren.

Freelander TD4_e är den hittills bränslesnålaste bilen från Land Rover och den introduceras i Sverige under våren som standard utan pristillägg. Med Stopp/Start system minskar bränsleförbrukningen med upp mot 20% ner till 0.68 l/mil i blandad körning och CO2-utsläppen med minst 8% . Detta i en bil med konstant 4-hjulsdrift.

Från mitten av 2009 kommer Stopp/Start att vara standard i alla Freelander diesel.

Freelander 2 TD4_e med dieselmotor och manuell växellåda är den första modellen som får det Stopp/Start-system som ingår i Land Rovers program för miljöomtanke och som kallas "e_TERRAIN TECHNOLOGIES".

Stopp/Start-systemet
Land Rovers nya Stopp/Start-system kan sänka bränsleförbrukningen drastiskt vid stadskörning. Vid varje stopp stängs motorn av automatiskt (i stället för att den står och går på tomgång) när föraren lägger växeln i neutralläge och släpper upp kopplingspedalen. Det blir alltså inga avgaser alls när bilen står stilla. Motorn startar automatiskt när föraren trampar på kopplingspedalen för att lägga i en växel. Systemet aktiveras varje gång tändningen slås på.

Tack vare de lättrullande specialdäcken och med hjälp av den nya växlingsindikatorn i panelen kan en förare som är inställd på ekokörning sannolikt sänka bränsleförbrukningen mer än ovanstående siffror visar. CO2-utsläppen minskar med minst 8% från 194g/km till 179 g/km i en bil som är konstant 4-hjulsdriven och byggd för tuffa tag med oöverträffade terrängegenskaper i sin klass.

Växlingsindikatorn
Lampan markerar för föraren när det är dags att växla upp och därmed lägga i en högre växel för att köra mer ekonomiskt. Den elektroniska motorstyrenheten, med uppgraderad mjukvara som är optimerad för ekonomikörning, beräknar när det är lämpligt att växla upp.

Läs också: Scania bromsar

Däcken
Land Rovers tekniker samarbetar med däckleverantörer för att få fram däck med minskat rullningsmotstånd. Sådana däck ska finnas i samtliga dimensioner för Freelander 2.

LRX Concept
Tidigare i år visade konceptbilen LRX som är en dieselhybrid, dvs. en kombination av eldrift och diesel som ger häpnadsväckande låg förbrukning på endast 0.47 l/mil och CO2 utsläpp på 120 g/km.

LRX signalerar en helt ny inriktning för Land Rover med mål i nya marknadssegment, men med de klassiska kärnvärdena tillvaratagna. Den kompakta och lätta tredörrars LRX-modellen har fokus i ett för framtiden hållbart teknik koncept. LRX visar tydligt behovet av en föränderlig värld

Både Freelander TD4_e och LRX-konceptet levererar ett kraftfullt budskap om vår seriösa inriktning för en hållbar framtid, på samma sätt som vi upplever den fortsatta relevansen och åtråvärdheten i våra fordon, säger Land Rovers verkställande direktör, Phil Popham.

End of Life Vehicle Certification - "Skrotningscertifikat"
Freelander 2 är den första av Land Rovers modeller med certifikat som bekräftar att den överensstämmer med ett kommande EU-direktiv (2005/64/EC) för motorfordon beträffande återanvändning. Det innebär att minst 85 % av bilen kan återanvändas.

Alla Land Rover klimatkompenseras
Sedan årsskiftet klimatkompenserar Land Rover i Sverige alla nya bilar 7500 mil. C02 utsläppen kompenseras genom Climate Care, en från Land Rover oberoende organisation, som investerar i miljöprojekt runt om i världen som motsvarar utsläppen från Land Rovers nya bilar.

De senaste 4-5 åren har bränsleförbrukningen från Land Rovers bilar minskat med ca 30% och CO2 utsläppen med ca 20% genom nya bränsleeffektiva dieselmotorer med partikelfilter.

För ev. frågor och mer detaljerad information om Freelander TD4_e kontakta: Hans Rubenstein, pressansvarig Land Rover Sverige, hrubenst@landrover.com, 031 3251907

Kommentera en artikel
Annons
Annons
Utvalda artiklar

    Nyhetsbrev

    Tipsa en kollega

    0.452