Nya Hyundai i20 - snygg och snål
Med fräcka linjer, läcker inredning, säkerhet i klassens toppskikt och fina köregenskaper presenteras nya Hyundai i20 på bilsalongen i Paris...
NYA HYUNDAI i20 - SNYGG OCH SNÅL
Med fräcka linjer, läcker inredning, säkerhet i klassens toppskikt och fina köregenskaper presenteras nya Hyundai i20 på bilsalongen i Paris i början av oktober. Modellen ersätter Getz och bygger vidare på företrädarens bästa egenskaper som tillförlitlighet och valuta för pengarna.
Men i20 erbjuder mer av allt. Ännu bättre funktion i den eleganta inredningen, mer utrustning och fler säkerhetsdetaljer. Ett helt nytt chassi och ett brett urval diesel- och bensinmotorer samt manuella och automatiska växellådor.
Hyundai i20 är konstruerad och utvecklad i Europa för europeiska förares högt ställda krav. Hyundai i20 kommer först att introduceras med femdörrars kaross, lite längre fram presenteras en sportigare tredörrars version.
Fräcka former
Formspråket känns igen från succémodellerna i10 och i30 och bilen har liksom dessa skapats vid Hyundais europeiska utvecklingscenter i Rüsselsheim. Jämfört med Getz har i20 längre axelavstånd (2 525 mm) vilket bidrar till den fräcka formen och till de generösa utrymmena.
Hyundais välbekanta profil finns även hos i20, en uppkäftig kromad front flankerad av droppformade strålkastare fram och välsvarvade lyktpaket bak. Det moderna i linjerna framhävs av till exempel färganpassade stötfångare, trösklar och ytterspeglar..
Utrustningen ställer konkurrenterna i skuggan
Till Sverige kommer Hyundai i20 med fyra utrustningsnivåer - 1,2 Comfort, 1,4 ComfortPlus, 1,6 CRDi e-Sense och 1,6 CRDi e-Motion. De innehåller bland annat AC (1,2) automatisk klimatanläggning ACC (övriga versioner), fyrkanalstereo, radio/cd/mp3 med inbyggd display, multifunktionsratt, fjärrlås utan nyckel, elfönsterhissar och elstyrda ytterspeglar. Standardutrustningen ställer flertalet konkurrenter i skuggan.
Ny plattform för europeiska vägar
Hyundai i20 bygger på en helt ny bottenplatta som ger en sportig och smidig körupplevelse. Stora delar av testkörningarna under utvecklingsarbetet gjordes på europeiska vägar. Egenskaperna i hett klimat testades i Spanien, vinteregenskaperna i norra Sverige, hastighetsproven gjordes på tyska frifartsvägar. Målet med jobbet var att bilens framvagnskonstruktion (fjäderben av McPherson) och bakhjulsupphängning (torsionsaxel) skulle ge i20 den stadiga gång som europeiska kunder föredrar. Den nya kuggstångs-styrningen har trimmats för att reagera snabbt och exakt, vilket bland annat gör i20 till en mycket smidig stadsbil.
Kvickare, snålare, renare
Hyundai i20 kommer ut på marknaden med inte mindre än sju bensin- och dieselalternativ. Gemensamt för alla är högre prestanda, bättre ekonomi och lägre utsläpp än tidigare. Bensinmotorerna motsvarar miljökraven Euro 4. Kunden väljer mellan 1,2 liter/78 hk, 1,4 liter/ 100 hk. Växellådan är femstegad men till 1,4 liters motorn kan man också beställa fyrstegad automatlåda. Den alldeles nya 1,2 liters motorn är helt av aluminium och ger en förnämlig kombination av kraft och ekonomi. Utsläppet av koldioxid är endast 124 gram per kilometer, förbrukningen blandad körning 5,2 liter/100 km.
På diesel sidan finns en 1,6 liters turbodiesel på 115 hk samt partikelfilter, den släpper 115 gram koldioxid per kilometer, vilket är bäst i klassen. Förbrukningen är imponerande låg; i blandad körning går det bara åt 4,3 liter/100 km. Till 1,6 liters dieselmotorn används en låda med sex växlar.
En av klassens säkraste
Hyundai i20 lever upp till förväntningarna med mycket hög standard för både passiv och aktiv säkerhet. Skulle olyckan vara framme skyddas de åkande av att höghållfasthetsstål har använts i det robusta chassiet och karossen. Sex krockkuddar är standard. i20 har aktiva nackskydd, bältesförsträckare fram, senaste generationen ABS i bromssystemet, elektronisk chassikontroll (ESP) samt elektronisk bromskraftfördelning (EBD).
Säkerhetsutrustningen kompletteras av Isofix barnstolsinfästningar bak samt bältespåminnare för alla fem åkande. Hyundai i20 är en av klassens säkraste bilar
Praktisk ända in i handskfacket
i20 är en praktisk bil med ett baksäte som är fällbart och delat i proportion 60/40. Lasttröskeln är låg och det regelbundet formade bagageutrymmet rymmer 295 liter. Det är gott om finurligt placerade och utformade stuvutrymmen. Handskfacket är inte bara rymligt utan även kylt.
Introduktion av nya Hyundai i20 i Sverige beräknas till månadsskiftet januari-februari 2009. Pris är ännu inte fastställt.
Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag världens femte största biltillverkare. Antalet anställda uppgår idag till 75.000 anställda världen över. Hyundais bilmodeller säljs i 193 länder via 6000 återförsäljare. Mer information finns att på www.hyundai-motor.com