Citroën: Nya trender, nya teknologier
Innovation, miljö och kreativitet är nyckelorden i Citroëns monter under den internationella bilsalongen i Paris 2008...
Innovation, miljö och kreativitet är nyckelorden i Citroëns monter under den internationella bilsalongen i Paris 2008. Citroën ställer ut 34 bilar, varav 11 nyheter och 8 konceptbilar, som tillsammans ger utryck för nya teknologier och nya trender i tiden.
Citroën är bland de ledande i miljöfrågor
Redan nu släpper 30 % av de modeller som Citroën säljer i Europa ut 120 gram CO2 eller mindre per kilometer. För att bekräfta sitt starka engagemang för att skona miljön har Citroën utvecklat följande:
- Modeller som har CO2-utsläpp på mindre än 120 gr/km.
- Erkända teknologier som partikelfilter, Stop & Start och EGS, en elektroniskt styrd 6-stegad växellåda som minskar bränsleförbrukningen.
- Strategier inom hybridteknologin med 4 konceptiblar HYmotion.
Hypnos som visar den nyaste teknologiska utvecklingen inom hybridteknologin som går under begreppet HYmotion4.
C4 HYmotion2 och C-Cactus som visar lösningar för framtiden.
C4 WRC HYmotion4 som överför hybridteknologin till sportbilarna.
Ett brett och ännu modernare modellprogram
Citroën lägger all kraft på att möta kundens krav och förväntningar genom att erbjuda ett brett och modernare modellprogram.
• C3 Picasso har världspremiär på utställningen i Paris. Modellen representerar med sin orginella och fräcka stil en ny kompakt generation av MPV (Multi Purpose Vehicle).
• Citroën är Europaledare inom segmentet för små och kompakta MPV. C4 Picasso och nya Berlingo ger extra åkglädje genom att erbjuda stora utrymmen, smidig konfiguration av interiören och en ljus och vänlig kupé. C4 Picasso och Grand C4 Picasso får utökad förarassistans och nya motoralternativ, och nya Berlingo får ytterligare en version med 7 säten.
• C4 ställs ut i sin nya, lätt faceliftade version och med nya motorer som erbjuder både bättre prestanda och förmånligare driftsekonomi.
• C3 Pluriel Charleston är en ny version av Pluriel som visas på mässan. Med sina svarta och lila färger har den lånat sin form från föregångaren 2CV, som firar 60-årsjubiléum den 7 oktober i år.
Nya konceptbilar som ger prov på innovation och trender i tiden
Fem helt nya konceptbilar får illustrera Citroëns breda kompetens:
• Hypnos, en ekologisk bil i övre prisklassen, samtidigt som den redan kända C-Cactus är visionen av en enkel, driftekonomisk och miljövänlig bil.
• GTbyCITROËN är en symbol för Citroëns kreativitet. Denna konceptbil är den första som förenar den virtuella och reella världen. Citroën har tagit fram en konceptbil i verklig storlek av en modell som ursprungligen är speciellt skapad för dataspelet GranTurismo 5.
• Dessutom visas bilar som symboliserar mode och lyx, i första hand i form av 2CV "Hermès" och två konceptbilar av C3 Picasso med unika färger och material.
Nyttiga teknologier
Citroën har alltid förknippats med avancerad teknologi och visar ständigt upp innovationer som garanterar maximal komfort och säkerhet för förare och passagerare. Det ser vi prov på även denna gång:
Snow Motion, en nyhet inom motorteknologin, och Hydractive 3+, som ger ett väggrepp på högsta nivå.
EGS, elektroniskt styrd 6-stegad växellåda som ger äkta körglädje.
Stop & Start bidrar med lägre bränsleförbrukning och utsläpp, speciellt vid stadskörning.
• Motorhuv med aktivt krockskydd, AFIL avåkningsvarnare och adaptiva strålkastare med bi-Xenon som alla bidrar till bättre säkerhet.
• Fast rattnav, head-up display, USB Box och komplett telematik genom systemet MyWay där alla medverkar till att ge en behaglig resa.
Utöver detta pressmeddelande går vi ut med separat och mer detaljerad pressinformation om bland annat C-Hypnos och GTbyCITROËN.
Spånga den 2 oktober 2008
För ytterligare information vänligen kontakta:
CITROËN SVERIGE AB
INFORMATIONSAVDELNINGEN
Lena Rönnelius Ericson
PR- och Informationschef
E-mail: lena.ericson@citroen.com
Tel: 08-474 53 07/ Mobil: 070-575 06 99
www.citroen-press.se
www.citroen.se