Arbetskläder allt mer mode och design
Det handlar om ett helt nytt koncepttänk för arbetskläder. Det stavas fashion.
Med designinfluenser från extremsportmodet och moderna jeans har Worksafe blivit en kommersiell framgång. Speciellt bland den yngre generationen slutanvändare. Jörgen Lorentzon, med ett förflutet på JC, är inköps- och försäljningschef:
- Arbetskläder behöver inte betyda höga midjor och tråkig design.
Worksafe är en genomtänkt kollektion som tänjer gränserna. Förutom att den är extremt tålig och slitstark ligger den rätt i modebilden. Plaggen och assecoarerna passar både på jobbet och privat. Detaljer, material och innovativa lösningar, som vi lånat in från sportens värld, garanterar hög funktionalitet och passform.
Procurator Textiles VD Lars Eriksson säger att företaget idag har flera ben att stå på:
-Det ena är Räddning och Brand . Vi har 70 procent av alla brandkårer i landet som kunder. På ambulanssidan är den siffran 35 procent. Vi levererar kompletta skyddsutrustningspaket från skor och varselkläder till hjälmar och handskar under varumärket Brage Protective.
Det andra är Corporatewear med kunder som svenska försvaret och Posten:
- De nordiska fredsbevarande styrkorna, i Afghanistan och Sudan, använder vår ökenuniform. Särskilt framtagen tillsammans med försvarets experter.
I år har Procurator Textiles tagit hem ytterligare ett par stora kontrakt från bland andra Saab, Saab Technologies och Volvo. Den absolut största kunden är tyska logistikbjässen DHL.
Produktionskedja har förändrats i takt med företagets ompositionering. Tillverkningen flyttats från bl.a Baltikum till egen produktion i Asien. All produktionsplanering sker fortfarande från Borås.
Källa: Procurator Textiles