FlexProp levererar ny teknik till Volvo
Halmstadsföretaget FlexProp AB har fått en order från ABB på ny produktionsteknik för tillverkning av lastbilshytter.
I en pilotanläggning i Umeå har AB Volvo sedan 2004 tillverkat 7 000 lastbilshytter med den nya tekniken och investerar nu 1,2 miljarder kronor i en helt ny produktionslinje baserad på FlexProps teknik.
Den nya tekniken och de nya lätta kompositmaterialen har varit under utveckling i närmare tio år, då AB Volvo för första gången aktualiserade frågan. Genom att tillverka fixturer och gripdon i lätta kompositmaterial kan dessa hanteras av konventionella robotar, vilket leder till att komponenter som sidor, tak och bakstycken till lastbilshytterna kan sammanfogas och tillverkas mer rationellt.
- De gamla fixturerna av stål är så tunga att de begränsar processplanläggningen, berättar Karl-Otto Strömberg på FlexProp AB, som ansvarat för arbetet med att utveckla de nya materialen och fixturerna.
- Våra fixturer väger kompletta inte mer än maximalt 200 kg! Men de är samtidigt lika vridstyva och hållfasta som om de vore gjorda av stål, i vissa avseende till och med ännu bättre. Detta resulterar i en mer flexibel, men ändå robustare process med bättre produktivitet.
- Produktionslinjen i Umeå blir den första fullskaliga kommersiella anläggningen med den här nya tekniken, berättar Karl-Otto Strömberg. Den öppnar för nya och flexiblare produktionsmetoder inom verkstadsindustrin, som kan appliceras i en rad olika sammanhang inom en rad olika områden.
Flexprop AB har sin bas i Science Park Halmstad, en miljö med stor betydelse för företagets utveckling.
Utvecklingsarbetet av det nya systemet har, förutom med AB Volvo, bedrivits i nära samarbete med såväl ABB som Högskolan i Halmstad. Projektet har delvis finansierats av Vinnova, en statlig myndighet med uppgift att stödja behovsmotiverad forskning, via fordonsprogrammet MERA. Såväl fixturen och gripdonet är egna patenterade uppfinningar från FlexProp AB.
Källa: Science Park Halmstad