23948sdkhjf

Volvo Cars sätter upp aggressiva försäljningsmål

USA-chefen lägger ribban högre för 2016 enligt färskt uttalande. Om två år ska bolaget dessutom sälja över 100.000 bilar i USA.
Volvo Cars sätter upp aggressiva försäljningsmål för USA-marknaden. Det rapporterar Auto Motor & Sport med hänvisning till ett uttalande av USA-chefen Lex Kerssemakers till Automotive News.

För tolv år sedan sålde Volvo Cars 140.000 bilar i USA. Sedan gick det utför och under bottenåret 2014 såldes inte mer än 56.371 bilar. Men under 2015 svängde det rejält uppåt, försäljningen ökade med 24 procent och Volvo klättrade precis över strecket till 70.047 bilar.

Lex Kerssemakers lägger ribban högre för 2016 och utlovar en försäljning för helåret som lätt kommer över 75.000 bilar. Enbart under augusti ökade försäljningen med 29 procent.

Volvo S90 rullade ut till de amerikanska handlarna under sommaren och följs i höst av nya kombin V90. Men viktigare ändå är nya Volvo V90 Cross Country som kommer i början av 2017 och väntas öka på försäljningen med 5.000–6.000 bilar per år.

Lex Kerssemakers prognos är att man återigen når över 100.000-strecket under 2018 – då med hjälp av helt nya XC60 och S60.

För branschtidningen Automotive News bekräftar Lex Kerssemakers att nya generationen Volvo S60 ska byggas i Ridgeville-fabriken, South Carolina.

Till skillnad mot flera andra biltillverkare valde Volvo att placera sin fabrik i USA, istället för låglönelandet Mexiko. Lex Kerssemakers vill dock inte avslöja vad mer som ska byggas i Ridgeville, heller inte när nya Volvo XC40 kommer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078