Porsche släpper de första bilderna på Panamera
Cirka nio månader före lanseringen av nya Panamera har Porsche släppt de första officiella bilderna. Med sin design, profil och siluett framstår Panamera tydligt som en del av Porsche-familjen.
Panameras designers har lyckats ta fram en helt unik modell samtidigt som den fått det typiska Porsche-utseendet. Enbart genom sina mått är Panamera en bil som märks. Bredden är 193 cm och höjden 142 cm vilket gör den både bredare och lägre än den typiska fyrdörrars-bilen. Den låga utsträckta siluetten har skapats genom bilens längd, 497 cm, och de korta överhängen fram och bak.
I sin utformning och stil följer Paqnamera den designfilosofi som utmejslats över decennierna på 911 och sedan framgångsrikt överförts till Boxster, Cayman och Cayenne.
Med sitt designspråk kommer Panamera att skapa ett nytt segment gentemot konkurrenterna. Symbiosen mellan ett sportbilsförflutet i form av sportcoupéns linjeföring och den unika tolkningen av en klassisk lyxbil ger den nya modellen en helt egen framtoning.
Panamera har exempelvis slopat den konventionella kylargrillen till förmån för stora luftintag. Den långa och slanka motorhuven och de stora hjulhusen ger Panamera en profil vi känner igen från Porsche 911. De muskulösa skuldrorna över bakhjulen, den coupé-liknande taklinjen och de framträdande avgasrören är också typiska drag från en äkta Porsche.
Liksom alla Porsche är Panamera utformad för förarens behov. Men tack vare det nya konceptet med stora utrymmen och en sportig inredning kan alla åkande känna sig delaktiga i körningen. Alla fyra sitter förstklassigt i individuella skålade säten, två fram och två bak. Bagageutrymmet rymmer lätt de åkandes bagage. Det är dessutom variabelt med fällbara ryggstöd bak, vilket gör det lätt att anpassa till olika behov. Och slutligen, den kupé-liknande bakluckan öppnar ända upp till taket och kombinerar elegans med vardagsbekvämlighet.
Porsche har utvecklat moderna drivkällor för Panamera. V-motorer med sex eller åtta cylindrar ger effekt från 300 till 500 hk. Användning av turbo och direktinsprutning gör dem både bränsleeffektiva och kraftfulla.
Växellådorna är antingen sexväxlade manuella eller den nya sjuväxlade dubbelkopplingslådan , PDK.
Panamera är bakhjulsdriven men toppversionen har ett sofistikerad fyrhjulsdriftsystem som även erbjuds som tillval i övriga modeller. Porsche förbereder också en mycket bränsleeffektiv version med hybriddrift. Fler detaljer om motorer, växellådor, prestanda, pris och utrustning kommer att publiceras nästa vår.
Panamera kommer att byggas i Porsches fabrik i Leipzig där en ny hall på cirka 22 000 kvadratmeter nu är under uppförande. Medan motorerna görs i Porsches huvudanläggning i Zuffenhausen kommer Volkswagens fabrik i Hanover att förse Porsche med lackerade karosser. I Leipzig sätts Panamera sedan samman inför leverans. Försäljningsmålet är cirka 20 000 bilar per år. Liksom tidigare samarbetar Porsche främst med tyska underleverantörer, som bidrar med ungefär 70 procent av bilens totala värde.
Panamera får världspremiär våren 2009 och de första bilarna finns hos återförsäljare i slutet av sommaren nästa år.
För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman och Cayenne. År 2007 tillverkades nära 100 000 Porsche varav 480 registrerades i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Karlstad och Stockholm.