23948sdkhjf

Skulder och ägartillskott håller Nevs vid liv

Elbilstillverkaren ska nu låna upp pengar i Kina när bolaget går in i en intensivare investeringsfas.
Nevs ska efter ännu ett förlustår överleva genom ägarfinansiering och ökad skuldsättning. Det säger elbilstillverkarens vd Mattias Bergman till Dagens Industri.

– I dag är vi helt och hållet finansierade av ägarna, men vi kommer att öka skuldsättningen och låna upp pengar i Kina när vi nu går in i en intensivare investeringsfas, säger han.

Produktionen av bilar vid Trollhättefabriken har inte varit i gång sedan maj 2014.

Nevs har nu knappt 700 anställda i Trollhättan samt 230 konsulter. Bolaget rekryterar där 30 tjänster är utannonserade för tillfället. Det handlar mest om ingenjörer inom elektronik och mjukvara.

Förlusten 2012–2015 är knappt 2,2 miljarder kronor med en omsättning på drygt 200 miljoner kronor enligt årsredovisningarna.

Förra året var personalkostnaderna över 260 miljoner kronor. I år är antalet anställda nästan dubbelt så många så Di bedömer att det i år försvinner minst en halv miljard kronor bara i personalkostnader.

Tack vare tillskott från ägarna överlever bolaget. Det handlar mer specifikt om den svenskkinesiske affärsmannen Kai Johan Jiangs bolag NME och den kinesiska staden Tianjin.

Affärsplanen bygger på avtal med ett antal kinesiska aktörer om leveranser av bilar som ska användas i olika delningstjänster och som företagsbilar.

Det största avtalet är med Panda New Energy som ska köpa 150.000 av Nevs bilar och ytterligare 100.000 fordon från Nevs partners.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094