23948sdkhjf

Alfa Lavals krisåtgärder kostar 1,5 miljarder

Sparkar 700 anställda. Ska spara 300 miljoner i löpande kostnader.
Alfa Laval, verksamt inom värmeöverföring, separering och flödeshantering, släppte sin delårsrapport tidigt på tisdagen. Vid sidan av den kommunicerar bolaget ett omfattande åtgärdsprogram.

"Vi aviserar idag ett åtgärdsprogram som ett resultat av den strategiska översynen. Den nya organisationsstrukturen, i kombination med rådande marknads­förutsättningar, innebär att Alfa Laval introducerar ett program som kommer att innehålla tre initiativ. Dessa förväntas ge upphov till kostnader av icke återkommande karaktär i storleksordningen 1,5 miljarder kronor, varav 1,1 miljarder belastar det tredje kvartalet. Besparingarna, exklusive kostnader för sålda varor, beräknas uppgå till cirka 300 miljoner kronor", skriver bolaget.

Åtgärderna innebär:

*· skapa en mer fokuserad organisation som reflekterar såväl den nya strukturen som en anpassning till den svaga efterfrågesituation som råder inom olja & gas- och marinsektorerna

* lyfta ut vissa produktgrupper från den nya organisationsstrukturen

* omstrukturering av tillverkningen.

– Vi måste anpassa storleken på vår organisation till rådande marknadsförutsättningar, säger Tom Erixon, vd och koncernchef för Alfa Laval.

Alfa Lavals strategiska översyn har även identifierat tre produktgrupper som är i behov av särskild uppmärksamhet; kommersiella/industriella luftvärmeväxlare, kommersiella tubvärmeväxlare samt värmeväxlarsystem. Dessa enheter kommer att ingå i ett initiativ som kallas “Greenhouse” (”Växthus”) och kommer att drivas vid sidan av den nya divisionsstrukturen. Syftet är att förse dessa enheter med bästa möjliga förutsättningar för att prestera bättre och för att de ska kunna fokusera på att utveckla sina respektive aktiviteter.

Det tredje området omfattar en stegvis implementering av en optimerad och mer konkurrenskraftig tillverkningsstruktur. Detta initiativ kommer att implementeras stegvis under flera år; det påbörjas 2017 och avslutas i slutet på 2019. Ytterligare information om detta initiativ kommer att presenteras efterhand.

De tre initiativen beräknas ge upphov till kostnader av en icke återkommande karaktär i storleksordningen 1,5 miljarder kronor. Av dessa belastar 1,1 miljarder kronor det tredje kvartalet, varav 600 miljoner relaterar framförallt till nedskrivning av allokerade övervärden samt goodwill och är inte kassapåverkande. De återstående 500 miljonerna avser huvudsakligen neddragning av cirka 700 anställda.

Initiativen förväntas generera avsevärda besparingar. Besparingarna relaterade till försäljnings- och administrationskostnaderna beräknas uppgå till cirka 300 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.083