Fordonsbranschens räddningsplan
Fordonsbranschen föreslår omedelbara åtgärder mot krisen i ett brev som nu har överlämnats till regeringen.
Fordonsbranschen föreslår omedelbara åtgärder mot krisen
Den ekonomiska krisen slår nu hårt mot hela fordonsbranschen. Inte bara den tillverkande svenska fordonsindustrin är hotad utan nu faller många arbeten bort i återförsäljarledet. Vi önskar att den svenska regeringen visar handlingskraft i likhet med regeringarna i övriga fordonstillverkande länder och värnar om den inhemska fordonsmarknaden. Regering och riksdag har nu en omedelbar möjlighet att dels stimulera ekonomin generellt, dels stötta den svenska fordonsindustrins hemmamarknad och dels påskynda en angelägen miljöanpassning av den svenska fordonsparken.
Vi föreslår att följande paketåtgärder snarast vidtas:
- Behåll dagens miljöbilspremie och miljöbilsdefinitioner.
- Befrielse från fordonsskatt för alla nya bilar i två år (dieselbilar ett år) kompletterat med en
åldersdifferentierad fordonsskatt (även för lastbilar).
- Behåll trängselskattebefrielsen i Stockholm för miljöbilar.
- Parkeringsförmånerna för miljöbilar i Stockholm bör behållas. Alla kommuner bör uppmuntras att
stimulera miljöbilsförsäljningen genom parkeringsförmåner mm.
- Lätta lastbilar som uppfyller Skatteverkets miljöbilsdefinition ska erhålla en premie motsvarande
miljöbilspremien för personbilar.
- Tunga fordon som uppfyller Euro 5 ska erhålla fem års fordonsskattebefrielse.
- Skrotningsmorot för bilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro 2 (bilar äldre än 1996 års
modell).
- Slopa överbeskattningen av dieselbilar för alla bilar som uppfyller 2005 PM eller Euro 5 (sänk
uppräkningen av fordonsskatten till 2,3).
- Klargör att inga förändringar i förmånsbeskattningen, bränslebeskattningen eller andra
fordonsskatter är aktuella innan krisen är passerad.
För den svenska fordonsbranschen
BIL Swedens marknadsstyrelse
Motorbranschens Riksförbund (MRF)
Källa: BIL Sweden , bilindustriföreningen