Volvo Cars får uselt resultat i kvalitetsundersökning
Kan skada försäljningen kortsiktigt - på längre sikt riskerar varumärket att ta stryk.
Ett dåligt resultat är skadligt för den kortsiktiga försäljningen – och på längre sikt för varumärket.
I juni publicerades den årliga undersökningen för nya bilar, IQS, av JD Powers, som gjort kvalitetsundersökningar i USA i 27 år. Undersökningen speglar ägarnas problem med bilarna under de tre första månaderna.
I den kom Volvo trea från slutet bland 33 bilmärken, med bara Smart och Fiat efter sig. Undersökningen ses som den viktigaste i USA och studeras alltid noga av nybilsköparna.
Undersökningen har i många år toppats av Lexus och andra japanska märken, men i år ryckte koreanska Kia upp till förstaplatsen och Hyundai knep tredjeplatsen, medan Porsche hamnade tvåa.
De amerikanska tillverkarna har kommit tillbaka starkt på senare år. Ford och dottermärket Lincoln samt GM:s båda märken Chevrolet och Buick kom bland de tio bästa.
Bland Volvos konkurrenter lyckades BMW nå femte plats, medan Audi och Mercedes-Benz hamnade precis under genomsnittet.