Gasen i botten för Plastal efter konkursen
Det nya bolaget gjorde rekord förra året. Och målen för framtiden är aggressiva.
Våren 2009 verkade däremot allt att vara över. Den stora Göteborgsbaserade koncernen Plastal, som då var en av de stora svenska underleverantörerna och som levererade bland annat stötfångare och andra formsprutade plastdetaljer till fordonstillverkarna, drabbades hårt av det fria fallet för fordonsförsäljningen som följde efter den globala ekonomiska krisen. Bolaget gick i konkurs 2009.
Bolaget hade då runt 6 000 anställda och fabriker i både Sverige och en rad andra länder i Europa. Det var inte bara den största konkursen i samband med den dåvarande ekonomiska krisen utan en av de största i svensk näringslivshistoria. För huvudägaren Nordic Capital och dess investerare var det en tung smäll både ekonomiskt och för trovärdigheten.
Omsättningen uppges ha stigit kraftigt de senaste åren och nådde i fjol runt 3 miljarder kronor.
– Det är rekord för det nya Plastal. Och resultaten är positiva, säger vd Martin Larsson.
Ett viktigt skäl till lyftet är framgångarna för Volvo Cars, som är Plastals enskilt största kund.
– Det är oerhört roligt. Vi tillverkar bland annat stötfångarna men även flera andra komponenter som tröskelskydd och takspoilers till samtliga bilar som Volvo tillverkar i Europa, så när det går bra för Volvo går det bra för oss, säger Martin Larsson.
Men Plastal har också lyckats vinna flera ytterligare viktiga kontrakt. Bolaget fick bland annat uppdraget att leverera till Scanias nya tunga generation lastbilar. Plastal har också fått en annan lastbilsjätte, AB Volvo, som relativt ny kund.
– Målet är att växa kraftigt och öka omsättningen med runt 50 procent de kommande åren, säger Martin Larsson.
I så fall krävs nyanställningar.