Arvika Gjuteri ser ljust på framtiden
Investeringar på 50 miljoner har höjt produktionen. Planen är att öka ytterligare.
– Vi ser ljust på framtiden, säger gjuteriets vd Robert Ahlgren.
Sibbhultsverken Group och Leax Group tog genom det gemensamma bolaget Swedish Powertrain över Arvika gjuteri i oktober förra året.
De nya ägarna aviserade investeringar för över 50 miljoner kronor de kommande åren. Löftena har uppfyllts. Gjuteriet har graderats upp.
Företaget har gjort flera investeringar. Bland annat har kärntillverkningen för nav automatiserats och en ny navline för efterbehandling har precis satts i bruk.
– Med investeringarna får vi bättre kvalitet och arbetsmiljö, säger Robert Ahlgren till tidningen.
Den nya navlinen har högre kapacitet än den gamla i syfte att förbättra arbetsmiljön och få ett balanserat flöde genom gjuteriet.
Navlinen har testkörts sedan efter semestern och har tagits i drift under hösten. Under en övergångsperiod är också den gamla navlinen i gång för att säkerställa produktionen.
Snart kommer också självgående truckar tas i drift på gjuteriet.
– Det är ett helt nytt koncept. Truckarna håller ordning på om artiklarna ska ställas in i ställage eller in i navlinen, säger Robert Ahlgren.
Gjuteriet har ökat produktionsvolymen de senaste åren. För några år sedan låg produktionen på drygt 16 000 årston. Nu är siffran 23 500.
Och målet är att öka ännu mer.
– Vi vill fylla vårt tvåskift fullt ut och då behöver vi komma upp i drygt 28 000 årston. Vi har ökat volymerna men är långt ifrån mätta. Och om vi fortsätter med automatiseringar kan vi öka volymen ännu mer, säger Robert Ahlgren.
Det uppges samtidigt vara tuff konkurrens inom branschen. Marknaden beskrivs som aggressivt prispressad.
Gjuteriet har i dag cirka 185 anställda. Företaget tillverkar gjutgods till främst tung fordonsindustri.
Produktionen vid Arvika Gjuteri startade 1971 och innefattar gjutning och bearbetning av komponenter i seg- och gråjärn.
Företaget har i dag tillstånd att producera cirka 35 000 ton gjutgods.