Nya Golf Plus - smart koncept och snåla motorer
Volkswagen presenterar en ny Golf Plus i samband med den pågående bilsalongen i Bologna.
Nyligen lanserade Volkswagen sin viktigaste nyhet för året - den sjätte generationens Golf. Nu följs lanseringen upp med presentationen av nya Golf Plus.
Golf Plus introducerades för första gången för 3,5 år sedan och nu är det alltså dags för en efterföljare att göra entré.
Den nya versionen har förbättrats på många områden och i flera fall handlar det om drastiskt sänkt bränsleförbrukning. Till exempel har de nya TDI-motorerna av common rail-typ minskat dieselförbrukningen med upp till 1 liter per 100 kilometer.
Visuellt följer nya Golf Plus karossdesignen på den sjätte generationens Golf. Detta är särskilt tydligt i bilens front. Den bakre stötfångaren och takrelingen har också omdesignats. Nya fälgar är också en del i förändringen.
Interiört upptäcker man förbättrade detaljer som till exempel nya klädslar liksom en design som återfinns i Golf. Det gäller till exempel den nya generationens centralinstrument, ratt och kontroll för klimatanläggningen.
Rent tekniskt återfinner man även de detaljer som Volkswagen implementerat i nya Golf. Utöver en ny, bränsleeffektiv TDI-motor (103 kW/140 hk) finns ett stort antal andra innovationer. Den konventionella automatväxellådan har försvunnit till förmån för Volkswagens unika 6- och 7-stegade DSG-växellådor med dubbelkoppling. Det leder både till snabbare växlingar och lägre bränsleförbrukning. Andra nya tillval i Golf Plus är ACC (adaptiv farthållare), Park Assist (som gör att bilen fickparkerar själv) och backkamera.
När det gäller utrustning kommer Golf Plus att följa samma linje som Golf på den svenska marknaden. Golf Plus erbjuds antingen i grundutförande eller i en uppgraderad version kallad Masters. Där ingår bland annat multifunktionsratt i läder, mittarmstöd fram med luftutsläpp till baksätet, lättmetallfälgar 15 tum, farthållare, komfortstolar med reglerbart svankstöd och Climatic luftkonditionering.
Golf Plus kommer att finnas med följande motoralternativ i Sverige:
• 1,6 MultiFuel (E85/bensin): 1,6 liter, 75 kW/102 hk. 0-100 km/h 11,8 sekunder, toppfart 184 km/h, bränsleförbrukning 7,6 liter/100 km, CO2-utsläpp 176 gram/km
• TSI 122 (bensin): 1,4 liter, 90 kW/122 hk. 0-100 km/h 10,2 sekunder, toppfart 195 km/h bränsleförbrukning 6,5 liter/100 km, CO2-utsläpp 152 gram/km
• TSI 160 (bensin): 1,4 liter, 118 kW/160 hk. 0-100 km/h 8,5 sekunder, toppfart 214 km/h bränsleförbrukning 6,5 liter/100 km, CO2-utsläpp 153 gram/km
• TDI 140 (diesel): 2,0 liter, 103 kW/140 hk. 0-100 km/h 9,8 sekunder, toppfart 204 km/h bränsleförbrukning 5,1 liter/100 km, CO2-utsläpp 135 gram/km
TSI 122, TSI 160 och TDI 140 kan beställas med DSG-växellåda.
Nya Golf Plus får svensk premiär i april. Priserna är ännu ej fastställda.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2007 levererade Volkswagen 3 660 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.