En order värd 148 miljoner euro
Det svenska fordonsbolaget AB Transitio har beställt tåg till 148 miljoner EUR. Den glada leverantören är Alstom.
De nya Coradia Nordic för Norrtåg kommer att trafikera hela Norrland. Inledningsvis planeras trafik på de nya sträckorna Sundsvall-Umeå (Botniabanan), Umeå-Luleå och i ordinarie trafik på sträckorna Sundsvall-Östersund-Storlien och Luleå-Kiruna.
Tågen som levereras till Västtrafik kommer att trafikera sträckan Kungsbacka- Göteborg-Alingsås och i framtiden även den nya Alependeln som sätts i drift i slutet av 2012.
Coradia Nordic är ett modernt tåg med upp till 228 säten och en högsta hastighet på 180 km/h. Tillgänglighet är en mycket viktig faktor och det låga golvet genom hela tågsättet garanterar en hög tillgänglighet för alla resenärer. Tågen som levereras till Norrtåg har anpassats för längre avstånd med bekvämare säten, servering och en högre maximal hastighet.
- Coradia Nordic är ett beprövat tåg som kommer att ha varit i trafik i sex år i den tuffa Stockholmstrafiken. Vi är övertygade om att vi får ett modernt, stabilt och funktionellt tåg, säger ledningen för Norrtåg AB.
Det är Alstoms femte kontrakt för tågmodellen Coradia Nordic i Sverige. SL:s nya pendeltåg togs i trafik augusti 2005 och i december 2006 tecknade Skånetrafiken avtal för nya Pågatåg. Under 2008 har också Östgötatrafiken och Jönköpings länstrafik beställt fem respektive två tåg av samma modell.
- Eftersom samma typ av tåg har beställts av flera trafikhuvudmän i Sverige kommer vi att kunna utbyta erfarenheter och dra nytta av samordningsfördelar under driftsfasen, säger Attila Ungvari, Affärsområdeschef Västtrafik AB.
Alstom har sammanlagt sålt 150 Coradia Nordic ("vinteriserade") tåg I Sverige sedan 2004.
- Med denna order befäster vi vår ställning som den ledande leverantörer av regionaltåg i Sverige. Vi satsar nu vidare och gör ansträngningar inom andra produktområden såsom eftermarknad och fordonsunderhåll, säger Lars Kleppe, VD för Alstom Transport.
Som en del i Alstoms miljöarbete är Coradia Nordic tillverkad i material som till 95 % kan återvinnas, samtidigt som tågets energiförbrukning vid inbromsning återanvänds för uppvärmning eller matas tillbaka för att kunna användas av andra tåg på linjen. Alstom Transport har sitt huvudkontor i Stockholm, med underhållsverksamhet i Västerås och i Bro.
Källa: Alstom