23948sdkhjf

Gnosjöbolaget som rider på miljötrenden

En stororder från Västra Götalandsregionen väntas generera fler affärer.
En satsning på elbilar och laddning är avgörande för att Västra Götalandsregionen ska nå de politiskt satta målen att vara fossilfria år 2020. I den första etappen levereras 66 laddstolpar från Gnosjöbolaget Garo till regionens vårdinrättningar. Det framgår av ett pressmeddelande.

Cirka 1 000 bilar ingår i Västra Götalandsregionens interna bilpool. Många av dem körs i dag på gas men tanken är att andelen elbilar ska öka framöver, vilket naturligtvis förutsätter ökade laddmöjligheter.

En teknisk specifikation har tagits fram, där lastbalansering varit en av de avgörande punkterna tillsammans med RFID-aktivering. Elnätet inom regionen är inte dimensionerat för de ökade laster som elbilsladdning innebär och därför är det av vikt att laddstolparna kan kommunicera och anpassa sig efter de behov och förutsättningar som finns vid varje givet tillfälle.

– Det var först när vi kom i kontakt med Garos produkter som vi kände att det fanns lösningar för våra behov, de hade stor kunskap inom området och kunde ge oss svar på alla frågor, säger Marcus Eklund, teknisk förvaltare inom el och tele på Västfastigheter.

Inom ramen för befintligt avtal för elmateriel levererar Rexel Sverige 66 laddstationer från Garo till slutkunden Västfastigheter, som är Västra Götalandsregionens lokalförsörjare och en av de större fastighetsförvaltarna i västra Sverige.

– Tillsammans med Västfastigheter gjorde vi en genomgång av olika märken och modeller. Det känns alltid tryggt att föreslå Garos produkter. LS4:an är på vissa områden överkvalificerad men är klart bäst och dessutom förberedd för framtida behov, säger Chris Marquardt, kundansvarig på Rexel Sverige.

Hans Kardell, energistrateg på Västfastigheter, berättar att intresset är stort även bland anställda och besökare till sjukhusen, som också vill kunna ladda sina privata elbilar.

– När laddstolparna är installerade ska investeringen utvärderas och ärendet ska tillbaka till politikerna som sedan får bedöma om vi ska utöka med fler stolpar, säger han.

Reine Lönn, som är ansvarig för affärsområdet på Garo System, berättar att ordern är en av de större man slutfört under året och att man väntar sig att fler regioner ska följa samma linje framöver.

Kan du säga nåt om vilka andra regioner som visat intresse för det här? Ser du potential även i övriga Norden?

– Flera andra regioner har eller ska satsa på laddinfrastuktur både för egna bilar men även för besökande. Våra produkter säljs i hela Norden samt även några andra europeiska länder, uppger Reine Lönn, försäljningschef på Garo System, för Metal Supply.

Garo utvecklar och tillverkar produkter och system under eget varumärke för elinstallationsmarknaden. Verksamhet bedrivs i Sverige, Norge, Finland, Irland och Polen.

Koncernen omsätter cirka 550 miljoner kronor och har cirka 260 anställda. Huvudkontoret finns i Gnosjö. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens lista för mindre bolag, small cap.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.079