Flytande aluminium en succé för gjuteriet
Fordonsindustrin efterfrågar aluminiumlegeringar.
– Konceptet ger stor miljönytta och flexibilitet. Tillsammans kan vi bidra till minskad miljöpåverkan när fordonskomponenter tillverkas, säger Fredrik Pettersson, vd på Stena Aluminium.
I Älmhult driver Stena Aluminium Sveriges enda aluminiumproduktion av gjutlegeringar baserad på 100 procent återvinning.
Metallfabriken Ljunghäll är ett av Europas ledande gjuterier av aluminiumkomponenter för krävande behov inom främst fordonsindustri och telekom.
I vanliga fall gjuts aluminiumtackor på Stena Aluminiums smältverk för att sedan transporteras till gjuterier som exempelvis Ljunghäll där de smälts ned och används i produktionen av bland annat fordonskomponenter.
Under 2008 beslutade bolagen att gemensamt investera i ett koncept som gör det möjligt att leverera flytande aluminium, vilket skapat ökad flexibilitet och stor miljönytta jämfört med tackor. Flytande aluminium transporteras i specialbyggda termosar till Ljunghäll och kan användas omgående i produktionen.
– Tillsammans med Ljunghäll skapar vi en stark värdekedja för fordonsindustrin och övriga som vi samarbetar med. Vi förser industrin med högkvalitativa aluminiumlegeringar av 100 procentåtervunnet material. Det är även klimatklokt då vi kan ersätta import med närproducerad aluminium och spara energi, säger Fredrik Pettersson.
Varje leverans av flytande aluminium från Stena Aluminium till Ljunghäll uppges spara två ton koldioxidutsläpp.
– Leveranserna av flytande aluminium har blivit en mycket lyckad satsning. De svarar idag för cirka hälften av all vår råvara och har utsikter att växa ännu mer. Det finns flera fördelar jämfört med aluminiumtackor. Det ger oss ökad flexibilitet i produktionen och en stor miljönytta på samma gång, säger Hans Linnér, Ljunghälls vd.