23948sdkhjf

Vårgårdabjässen nära storförvärv

Autoliv uppges ha fördel tack vare sin storlek och förmåga att hantera Takatas omfattande återkallanden.
Den problemtyngda japanska krockkuddetillverkaren Takata är inne i en avgörande fas vad gäller att välja en partner för att rädda bolaget. Autoliv och Key Safety Systems uppges vara de hetaste kandidaterna.

Det rapporterar Nyhetsbyrån Direkt med hänvisning till Bloomberg News anonyma källor.

De två budgivarna sägs ligga bäst till i kraft av sin tekniska kompetens, vilket gjort att de blivit favoriter hos de stora biltillverkarna.

Utöver Autoliv och Key Safety Systems har riskkapitalbolaget KKR, Bain och japanska Daicel varit involverade i processen, som beskrivs som "flytande".

Autoliv anses ha en fördel i processen tack vare sin storlek och förmåga att kunna hantera de omfattande återkallanden som blivit följden av Takatas felande produkter. Det svenska bolaget, världens största krockkuddetillverkare, kan dock få problem med konkurrensmyndigheterna.

Inget av bolagen vill kommentera uppgifterna.

Takata har en längre tid haft stora problem sedan bolagets gasgeneratorer, den enhet som blåser upp en krockkudde i händelse av en olycka, visat sig kunna explodera okontrollerat - vilket kopplats samman med ett mer än 15 dödsfall och över 100 personskador.

Bara i USA har nästan 70 miljoner krockkuddar återkallats och kostnaderna globalt har uppskattats till över 12 miljarder dollar, 110 miljarder kronor.

Autoliv grundades i Vårgårda som bilföretaget Autoservice 1953 av bröderna Stig Lindblad och Lennart Lindblad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094