Industribjässen sänker tempot
Alfa Lavals nya mål är att öka intäkterna med minst fem procent per år i snitt.
– I dagens affärsläge är det mer rimligt att sträva mot ett 5-procentigt tillväxtmål, speciellt mot bakgrund av vad Alfa Laval har presterat de senaste åren, sade Tom Erixon.
Alfa Laval har en bra position i de marknader där bolaget är verksamt. Men, det finns saker som kan förbättras. Mot denna bakgrund etableras tre strategiska pelare som ska bidra till att förbättra Alfa Lavals affär framöver.
Det handlar om att lyfta den totala kundupplevelsen, snabba på produktutvecklingen, samt uppgradera serviceerbjudandet. Detta, kombinerat med den nya strukturen, ska även leda till en mer fokuserad affär. Alfa Laval ska investera i resurser för att satsa på de applikationer och områden som bedöms kunna generera tillväxt.
Alfa Lavals investeringar i forskning och utveckling ska även i fortsättningen ligga på mellan 2 och 2,5 procent av omsättningen.
Bolagets lösningar används bland annat i kraftverk, ombord på fartyg, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.