23948sdkhjf

Kallformning kommer tillbaka inom Automotive

Allt fler fordonstillverkare inser att varmformning är en kostsam process.
Fler och fler fordonstillverkare inser att varmformning är en kostsam process som inte är särskilt fördelaktig ur hållbarhetssynpunkt. Fram tills nyligen har det inte funnits ett utbud av kallformningsstål med rätt egenskaper tillgängligt på marknaden men nu finns det produkter på området.

Ibland är dock varmformning det enda alternativet som tillåter delar med en komplex geometri.

Nya kallformningsstål har den senaste tiden utvecklats som kan leva upp till högre krav på styrka och geometri.

Kallformningsstål är lättare att svetsa och foga ihop tack vare sin tunnare legeringssammansättning. Med kallformade stål kan man även undvika några av utmaningarna som olika typer av försprödning innebär. Kallformningsstål är dessutom ett mer miljövänligt alternativ, eftersom det inte kräver energiintensiva uppvärmningsprocesser.

De främsta fördelarna med kallformning är lägre bearbetningskostnader inklusive verktygskostnader, produktivitet och energiförbrukning. Vid varmformning krävs även dyrare laserputsning.

SSAB erbjuder kallformat AHSS-stål på området. Genom att öka andelen AHSS i bildelar kan fordonstillverkare både minska fordonets vikt och öka andelen återvinningsbara delar. Förhållandet mellan styrka och vikt hos Docol innebär att man kan använda tunnare stål utan att göra avkall på styrkan. Det resulterar i högre bränsleeffektivitet, bättre köregenskaper och lägre kostnader.

– Med komponentinnovationer som överensstämmer med stålets egenskaper kan en bilkaross tillverkad till största delen av kallformat Docol förväntas få högre krocktestbetyg, samtidigt som den är lätt, säger affärsutvecklingsspecialisten Kenneth Olsson på SSAB.

Riktigt höghållfasta stål ska användas där det verkligen behövs i bilen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.112