Etanolbilarna hetaste segmentet
Svenskarnas aptit på etanolbilar fortsätter trots de låga bensin- och dieselpriserna. Andelen ökade under fjolåret från 12 till 25 procent.
Sverige fortsätter att inta tätpositionen i Europa för låga utsläpp av fossil koldioxid från nya bilar mycket tack vare etanolbilarna. För tre år sedan låg Sverige sämst till.
– Vi är ett föredöme när det gäller att reducera utsläppen av fossil koldioxid från personbilstrafiken, säger Carstedt. Tyvärr är spelreglerna för denna positiva utveckling på väg att ändras i mycket negativ riktning. Hotet kommer bl a från ändrade regler för miljöbilspremier, boendeparkering och trängselskatt i Stockholm.
Det är viktigt att det politiska systemet står kvar vid de långsiktiga beslut som tidigare tagits. Detta är avgörande för en fortsatt positiv utveckling för CO2-jakten och miljöbilar i Sverige. Och dessutom en stor förtroendefråga.
- Under 2009 har Sverige den största möjligheten att påverka omvärlden, både som ordförandeland inom EU och vid klimatmötet i Köpenhamn, om vi kan visa goda exempel där vi kombinerar ekonomisk utveckling med kraftigt sänkta CO2-utsläpp säger Carstedt.
Även vid låga oljepriser är en riktig prisrelation mellan etanol och fossila drivmedel avgörande för en fortsatt framgångsrik försäljningsutveckling för icke-fossila drivmedel.
Källa: BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF) .