Volkswagen vinnare på 2008 års bilmarknad
När bilåret 2008 ska summeras står det klart att Volkswagen - i en vikande bilmarknad - var det märke som lyckades öka sina marknadsandelar allra mest, från 9,0 procent 2007 till 10,5 procent 2008. Volkswagen har nu ökat sina andelar under fyra år i rad.
Sett till marknadsandelar handlar det om en kraftig ökning, från 9,0 procent 2007 till 10,5 procent 2008. Därmed blev Volkswagen det märke som tog flest andelar under förra året på den svenska bilmarknaden. Detta var för övrigt det fjärde året i rad som Volkswagen ökade sin marknadsandel i Sverige.
Tittar man på bilmarknadens olika segment har Volkswagen en topposition i flera av dem. Ett exempel är Tiguan, som lanserades i början av 2008 och som snabbt blev den bäst säljande fyrhjulsdrivna kompakt-SUV:en på marknaden. Därefter har Volkswagen dessutom introducerat Passat CC, Scirocco och nya Golf.
Även när det gäller försäljning till företag har Volkswagen flyttat fram sina positioner. Cirka 58 procent av märkets försäljning är tjänstebilsrelaterad och man har ökat sin andel på den marknaden från 12,4 procent 2007 till 14,3 procent 2008 (jan-nov).
- Förklaringen till att vi tagit för oss på marknaden är dels att vi varit framgångsrika när det gäller tjänstebilsförsäljning, dels att vi lyckats bra med våra lanseringar. Vi kan också konstatera att Golf har stärkt sin ställning som ledande bil i den klass som den själv har givit sitt namn till, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige.
2009 ser ut att bli ett år med minskad bilförsäljning totalt. Men Claes Jerveland ser ändå möjligheter för Volkswagen.
- Vi har våra framgångar i ryggen och de nyheter vi lanserar kommer att ligga helt rätt på marknaden. Inom kort lanserar vi gasdrivna Passat TSI EcoFuel med 150 hk, lång räckvidd och låga utsläpp. Redan nu har vi sålt cirka 400 bilar trots att den officiella premiären inte ägt rum.
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2007 levererade Volkswagen 3 660 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.
Källa: Volkswagen Svenska AB.