Köper in kranar för 100 miljoner
Ökar kapaciteten med 75 procent på terminalen.
Bakgrunden är att det är nästintill fullt på terminalen.
Vilket eller vilka bolag kommer att leverera kranarna?
– Det är jättekul att vi nu får kranar också i Malmö (byggde nya i Årsta för några år sedan). Det är inte klart ännu med leverantör. Vi återkommer om det när det är färdigupphandlat, uppger Cecilia Granath, presschef på Jernhusen, för Metal Supply.
– Den nya kapaciteten ger möjlighet att lyfta bort 140 000 lastbilar från vägarna varje år. Dessa lastbilar på rad motsvarar sträckan Malmö-Umeå tur och retur. Klimatbelastningen mätt i CO2-utsläpp minskar med över 99 procent om man väljer tåg istället för lastbil, säger Micael Svensson, affärsområdeschef på Jernhusen.
På Malmö Kombiterminal lastas kombigods mellan tåg och lastbil och med de nya kranarna kommer man kunna ta emot fler tåg. Mertz Transport, som är terminaloperatör, ser möjligheter att expandera med kranarna på terminalen.
– Vi har under lång tid haft högt tryck och mycket förfrågningar om ny trafik till terminalen. Ökad kapacitet tillsammans med vår åkeri- och crossdockverksamhet gör att vi nu kan tillgodose marknadens önskemål. Vi vill utveckla vår verksamhet och planerar för det redan till nästa tågplan, säger Karl-Johan Mertz, produktionschef på Mertz Transport.
Kranarna beräknas vara i drift i januari 2018.
Helstatliga Jernhusen äger, förvaltar och utvecklar ett fastighetsbestånd av stationer, stationsområden, underhållsdepåer och kombiterminaler längs den svenska järnvägen.