Polymerbjässen höjer ribban
Ska både växa snabbare och vara mer lönsamt.
Total försäljningstillväxt, inklusive organisk tillväxt överstigande den underliggande marknadstillväxten, ska vara 5-8 procent över en konjunkturcykel. Tidigare mål var lägst 5 procent.
Rörelsemarginalen exklusive jämförelsestörande poster ska vara minst 15 procent. Tidigare mål var lägst 12 procent.
– Vi har haft en stabil lönsamhet och god resultatutveckling under de senaste åren, trots utmanande marknadsförhållanden i ett antal marknadssegment såsom jordbruk, offshore samt industrier som använder mycket hydraulik och pneumatik, exempelvis anläggningsmaskiner. Vi förväntar oss att marknaderna kommer att återhämta sig och att Trelleborg då kommer att ha en god och attraktiv position när det sker. Vi positionerar oss för en konjunkturåterhämtning och ser att den digitala tekniken ger oss stora tillväxtmöjligheter. Vi satsar därför mycket på att utveckla vårt digitala erbjudande ytterligare för att förenkla och öka värdet för kunden, säger vd Peter Nilsson.
Trelleborg är verksamt inom specialutvecklade polymerlösningar som tätar, dämpar och skyddar kritiska applikationer.