Alfa Laval expanderar
Alfa Laval expanderar eftermarknadsaffären genom att köpa upp två företag. Uppköpet kompletterar Alfa Lavals kanaler gällande utrustning och service och ger ytterligare omsättning på 300 miljoner kronor.
Förvärven är i linje med Alfa Lavals strategi att huvudsakligen förvärva företag som kompletterar den befintliga affären vad gäller produkter, geografi eller nya försäljningskanaler. I detta fall får Alfa Laval kompletterande kanaler när det gäller utrustning och service på eftermarknaden.
"Med dessa två förvärv får vi större närvaro på eftermarknaden och täcker både produkter för separering och värmeöverföring som används i eftermarknadsintensiva industrier ", säger Lars Renström, VD och koncernchef för Alfa Laval. "Härigenom adderar vi cirka 5 procent till vår årliga eftermarknadsförsäljning."
Båda företagen förblir separata organisationer, då de fortsätter att erbjuda produkter och service till industrin under egna varumärken.
Det ena företaget konsolideras i Alfa Laval koncernen från den 1 januari 2009 och det andra avvaktar godkännande från konkurrensmyndighet innan förvärvet kan avslutas.
Visste du att Alfa Lavals nyförsäljning i områden som är eftermarknadsintensiva såsom marin, energi och miljö har mer än fördubblats under de senaste fyra åren, vilket representerar en markant ökning av den installerade basen? Under samma period har Alfa Laval ökat antalet serviceingenjörer globalt med cirka 30 procent .
Källa: Alfa Laval