Citroën står stabilt och förstärker sina positioner
Citroën har stått emot krisen, som drabbat bilindustrin under 2008 och med ett brett modellprogram som domineras av små och bränslesnåla motorer är Citroën väl rustat att möta den ökande efterfrågan av miljöbilar.
På en marknad som fallit kraftigt i västra Europa (-8,8 %), fortsätter Citroëns marknadsandel att vara stabil på 6,5%, med en ökning på 0,3 procent det sista kvartalet.
Tack vare C4 Picasso behåller Citroën sin ledande position i segmentet för kompakta MPV-bilar. Sedanversionen av nya C 5 lanserades i april och i juni kom Tourerversionen, som redan rönt stora framgångar och överträffar sina mål i Europa. På miljö- och ekonomiområdet är Citroën C1 ledande och har ökat sin marknadsandel med 0,3 procent i segmentet.
Framgångsrika produkter
För första året, efter en framgångsrik försäljning av "panoramabilen" C4 Picasso (5 platser), har den här familjen (C4 Picasso med 5 och 7 platser) övertagit ledarpositionen i segmentet för kompakta MPV-bilar i västra Europa, med nära 188 000 sålda bilar.
Nya C5 , vars Sedanversion lanserades i april och Tourerversionen i juni, överträffar sina försäljningsmål i hela världen. Framgångarna har varit anmärkningsvärda i Italien, Tyskland och Storbritannien, men även i Belgien och Nederländerna. I Frankrike är C5 nummer 1 i sitt segment sedan september månad och har sålts i 25 000 exemplar.
- Med nya Berlingo som lanserades i maj, och med Nemo som lanserades i februari, förfogar Citroën över ett transportbilsprogram som omfattar fem fordon. Nästan 1 Citroënbil av 5 som säljs i världen är en lätt transportbil.
2009 - CITROËN STÅR STARKT INFÖR KRISEN
Citroën har starka kort att spela ut under 2009: en ny kompakt MPV och ett projekt som ska göra bilmärket ännu mer dynamiskt.
C3 Picasso - antikrisbilen
Stor inuti och liten utanpå. C3 Picasso är den senaste i raden av Citroëns MPV-modeller. Den kombinerar miljövänlighet och låg bränsleförbrukning med en nyskapande stil, som ger bilen en både sympatisk och kaxig personlighet. Utsläppsvärdena av CO2 ligger på bästa nivå bland konkurrenterna i segmentet. C3 Picasso börjar säljas under det första kvartalet 2009 i Europa.
Citroën förnyar sig
Den 6 februari 2009 presenterar Citroën förnyelser som sker inom märket.
Källa: Citroën Sverige AB