Världens första självkörande lastbilskonvoj
Scania utformar ett projekt som baseras på bolagets egen teknik för så kallad platooning.
Projektet baseras på företagets egen teknik för så kallad platooning. Lastbilarna kommer att transportera godscontainrar på allmän väg mellan två hamnterminaler i Singapore.
Målet är köra konvojer med fyra lastbilar – där de tre lastbilarna efter ledarfordonet är självkörande. I uppdraget ingår också att automatisera lastning och lossning.
– Självkörande fordon och konvojkörning är hörnstenar i framtida hållbara transportsystem, säger Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef på Scania.
Projektet, som sträcker sig över flera år, organiseras av transportministeriet och hamnmyndigheten i Singapore (PSA Corporation). Även japanska Toyota medverkar i projektet.
Singapore ligger i framkant i införandet av självkörande fordon och har tidigare testat tekniken för personbilar, taxi, nyttofordon och bussar. Försöken utvidgas nu till att omfatta tester av självkörande lastbilskonvojer. Med konvojkörning finns en betydande potential för att uppnå både stora bränslebesparingar och ökad trafiksäkerhet.
– Åkeriverksamhet är idag mycket personalintensiv. Eftersom det råder brist på förare kommer tekniken med självkörande lastbilar att ge möjlighet att öka produktiviteten inom både hamn- och åkerinäringen. Tekniken innebär även att förarna kan bredda sin kompetens genom nya roller som till exempel transportledare och -chef, säger Pang Kin Keong, ordförande för den kommitté som ansvarar för självkörande vägtransporter i Singapore (CARTS).
Eftersom fordonsflottan i Singapore närmar sig en miljon, ska initiativet möta det ökade resandet och de markbegränsningar som finns; 12 procent av Singapores totala yta används för vägar och infrastruktur för landtransporter. Dessutom står Singapore inför en brist på förare.
Scania har lett det europeiska forskningsprojekt Companion på 50 miljoner kronor, som har utvecklat system för att tillämpa lastbilskonvojteknik.
Scania arbetar också med att förbättra trådlös kommunikation mellan tunga fordon, vilket gör att man på ett säkert sätt kan minska avståndet mellan fordonen och därmed minska luftmotståndet och bränsleförbrukningen. Inom detta område samarbetar Scania med Ericsson, som bistår med expertis inom såväl 5G-teknik som inom mjukvara och tjänster för att möjliggöra nya mobilitetskoncept.