SSAB:s nätverk för Hardox Wearparts växer snabbt
Målet är att utveckla en eftermarknadsförsäljning på minst 220.000 ton höghållfasta stål från stålverken genom ett nätverk av 500 Hardox Wearparts-center.
Hardox Wearparts målsättning är att utvecklas till en allt i ett-butik för slitdelar och tjänster och att betjäna kunder på eftermarknaden inom industrin och sektorer som gruv- och bergbrytning, infrastruktur, byggande och återvinning.
Nätverket är ett exempel på bolagets strategi där värdeadderande tjänster är ett viktigt område för långsiktig utveckling.
SSAB:s mål är att utveckla en eftermarknadsförsäljning på minst 220.000 ton höghållfasta stål från stålverken genom ett nätverk av 500 Hardox Wearparts-center. Under 2016 växte nätverket med 90 företag och består för närvarande av över 265 företag i ett sjuttiotal länder.
– Vi håller på och utvecklar en ny affärsgren för SSAB med viktiga värdeadderande tjänster. Vi vill bygga upp och utveckla eftermarknadsföretag för att komma in på slutanvändarmarknaderna för reparation, underhåll och slitdelskomponenter. Hardox Wearparts är ett viktigt verktyg för att förverkliga detta, säger Erik Sundström, som är ansvarig för utvecklingen av nätverket vid SSAB Services.
-Eftermarknadsverksamheten är väldigt splittrad och lokal. För oss är det mycket viktigt att skapa partnerskap med lokala företag runt om i världen. Lokala företag känner till det lokala företagandet. Vi vill kunna garantera våra slutkunder att vi har bra, certifierade tjänster nära kunden. Vårt nätverk är ett sätt att förse dem med högsta kvalitet och tillförlitlighet, tillägger Sundström.
Hardox Wearparts-nätverket växer i princip över hela världen men främst inom prioriterade branscher och segment som gruvdrift, återvinning och betong. SSAB har redan en hög närvaro i gruvindustrin. Den geografiska täckningen beror på var slutanvändarna befinner sig, till exempel i Tyskland är återvinning mer i fokus och i Australien gruvdrift.
Som ett exempel lanserade bolaget förra året en hårdpåsvetsad produkt, Duroxite.