2008 - ett OK år för värmepumpmarknaden
En stark avslutning av 2008 gjorde att den svenska värmepumpmarknaden återhämtade sig efter en svag inledning. För helåret nådde därmed försäljningen av värmepumpar upp till samma volym som 2007.
Jämfört med den extrema försäljningstopp som inträffade 2006 har marknaden backat tillbaka något, men ligger fortfarande på en hög nivå. Under 2008 såldes totalt drygt 25 000 bergvärmepumpar, knappt 17 000 luft-vattenvärmepumpar och drygt 16 000 frånluftvärmepumpar.
Försäljningen av luft-luftvärmepumpar uppgick enligt branschens uppskattningar till ca 75 000*. Under det senaste året har efterfrågan på olika typer av värmepumpar förändrats. Bland annat har försäljningen av bergvärmepumpar minskat till förmån för luft-vattenvärmepumpar som ökat med mer än 20 % under 2008. På fem år har försäljningen av luft-vattenvärmepumpar mer än femdubblats. Det är samma utveckling som i stora delar av övriga Europa. Försäljningen av frånluftvärmepumpar har fortsatt att dominera i nyproducerade småhus, men gått tillbaka något på grund av den försämrade byggkonjunkturen. Konsekvenserna av den rådande finanskrisen är svåra att överblicka i dagsläget, men de negativa effekterna motverkas av det höga energiprisläget och det nyligen införda ROT-bidraget. Enligt SVEPs bedömning kommer antalet installerade värmepumpar under 2009 ligga i nivå med 2008. Däremot förväntas den totala omsättningen för branschen att öka tack vare ett ökat intresse för större värmepumpanläggningar i hyreshus och kommersiella lokaler.
Källa: SVEP
SVEP , Svenska Värmepumpföreningen, är branschorganet för den svenska värmepumpbranschen. Organisationen har cirka 700 medlemmar i form av tillverkare, importörer och installatörer. SVEP är den officiella informationskanalen för värmepumpar gentemot allmänhet, myndigheter och beslutspåverkare i Sverige.
* SVEPs uppskattning av försäljningen av luft-luftvärmepumpar bygger på redovisade försäljningssiffror från ett antal av de stora leverantörer plus en uppskattning av övriga leverantörers försäljningsvolym. Därmed finns en viss osäkerhet för den totala försäljningsvolymen inom detta produktsegment.