Bilsalongen i Genève
I dag öppnas bilsalongen i Genève - se de mest spännande bilnyheterna här!
Volvo Drive
På Genèvesalongen presenterar Volvo årets stora miljöbilsnyheter – sju nya DRIVe-bilar. Samtliga har mycket låg bränsleförbrukning och låga CO2-utsläpp. Den stora modellnyheten är Volvo V70 som drar endast 0,49 liter/mil. Volvo C30, S40 och V50 kommer med den smarta nyheten start/stop-funktion som minskar bränsleförbrukningen för DRIVe-modellerna ytterligare med upp till 8%. Även de större modellerna Volvo S80, XC60 och XC70 kommer nu också som DRIVe.
Världspremiär för nya Skoda Yeti
Skoda Yeti
Nya Skoda Yeti - kompakt, med en attraktiv design och fylld av överraskningar är essensen av den nya bil som Skoda Auto premiärvisar på bilsalongen i Genève. I och med världspremiär av Skoda Yeti utökar Skoda Auto modellutbudet till att omfatta fem modeller. Den nya 4,2 meter långa femdörrarsbilen bär Skodas välkända designegenskaper och utmärks av en robust front med "ribbad" grill och kännetecknande strålkastare som visar Yetis tydliga släktskap med den övriga Skoda-familjen.
Yeti är Skoda Autos svar i det snabbt växande och viktiga segmentet av kompakta, effektiva och små crossover-modeller. Nya Skoda Yeti understryker varumärkets positionering med smarta lösningar, goda utrymmen och attraktiv design. Bilen erbjuds med ett brett motorprogram med två bensinmotorer och tre dieselmotorer.
Nya Chevrolet Spark: En liten bil med stor själ
Chevrolet Spark
• Häftig design livar upp småbilskassen
• Ungdomlig interiör med unik mc-inspirerad instrumentbräda
• Klassens bästa utrymme både fram och bak
• Snåla 1,0- och 1,2-liters motorer, CO2-utsläpp mindre 120 g/km
Helt nya Chevrolet Spark, som begår sin världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars, är en liten bil byggd för att göra ett stort intryck. En storstilad snåljåp som ger ovanligt mycket bil för pengarna - en Chevrolet!
Bilens utpräglade, nästan kantiga design förmedlar energi och jäklar anamma; Spark må vara en liten bil, men den är lika kul att köra som den är billig att äga. Med pigga fyrcylindriga bensinmotorer på 1 och 1,2 liter och en praktisk femdörrars halvkombikaross kommer Spark att bli en kick för den europeiska småbilsmarknaden. Spark beräknas nå ut till kunderna i början av nästa år.
Audi TT RS: En renodlad körmaskin
Audi TT RS
Genève - Under bilmässan i Genève premiärvisar Audi ännu en sportbil; Audi TT RS som är den nya toppmodellen i TT-familjen. Under huven sitter en nyutvecklad, direktinsprutad, 5-cylindrig turbomotor med 340 hk som ger den kompakta sportbilen fantastiska prestanda.
Sportiga, 5-cylindriga motorer utgör en stor del av Audis historia. Med en helt ny 2,5-liters turbomotor återupptar nu Audi denna tradition. I nya Audi TT RS lämnar den 340 hk och har ett vridmoment på 450 Nm som finns tillgängligt vid 1600-5300 v/min. Den nya motorn är väldigt kompakt och väger endast 183 kg, vilket ytterligare bidrar till bilens fantastiska köregenskaper.
Den höga effekten och låga vikten gör Audi TT RS till en sportbil med imponerande prestanda. 0-100 km/h avklaras på 4,6 sekunder (4,7 sekunder i roadsterutförande) och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Trots den höga effekten är motorn väldigt effektiv ur bränslesynpunkt. Vid blandad körning förbrukar Audi TT RS inte mer än 9,2 l/100 km (9,5 l/100 km i roadsterutförande).
Karossen är en hybridkonstruktion av aluminium och höghållfast stål. ASF (Audi Space Frame)-teknologi optimerar viktfördelningen och minskar den totala vikten. Teknologin gör även bilen väldigt krocksäker. Audi TT RS väger 1450 kg i coupéutförande och 1510 kg som roadster.
Världspremiär för nya Polo - sätter en ny standard i småbilsklassen
VW Polo 5
Under den internationella bilsalongen i Genève (5-15 mars) presenteras den femte generationen av Polo - den senaste upplagan av en av Volkswagens mest säljande bilmodeller. Ny design, nya bränsleeffektiva motorer och avsevärt förbättrade krockegenskaper är några av de viktigaste nyheterna.
- Genom kombinationen av bilens konstruktion och teknologi, anpassat till dagens krav, har vi överfört det vinnande konceptet från den nyligen lanserade Golf till den närmaste mindre klassen. Det sätter en helt ny standard när det gäller förnuft och känsla bland småbilar. Och detta till priser som förblir överkomliga, säger Martin Winterkorn, koncernchef i Volkswagen-gruppen.
Med nya Polo har Volkswagen haft som ambition att skapa klassens mest högklassiga bil. Komforten, kvalitetskänslan och säkerheten har tagit rejäla kliv framåt. Ett exempel: Nya Polo har målmedvetet konstruerats för att uppnå fem stjärnor i den allt tuffare och allt mer omfattande Euro NCAP-rankingen. Till detta resultat bidrar en högre strukturstyvhet i själva karossen. Som exempel har intrusionsvärdet i fotutrymmet - som relaterar till karossens deformationsstyrka vid en frontalkrock - minskats med 50 procent! Vid en kollision från sidan har samma värde minskats med 20 procent.
Ford presenterar en plugin-batterihybrid på Genève Motorshow
Ford Tourneo Connect
• Genève-debut för Ford Tourneo Connect med nytt utseende
• Konceptbilen Tourneo Connect BEV visar hur den kommersiella BEV-tekniken kan användas i en personbil
• BEV-tekniken har utvecklats i samarbete med Smith Electric Vehicles, en del av Tanfield Group med bas i Storbritannien
• Smith arbetar redan idag med att konvertera och sälja BEV-versioner av Ford Transit och Transit Connect i Europa
• Fords globala elbilsprogram utökas nu även till Europa - vid stort intresse för Tourneo Connect BEV, kan den komma att tas i produktion
En Ford Tourneo Connect med nytt utseende presenteras vid 2009 års motormässa i Genève. Den har begåvats med nya designdetaljer både exteriört och interiört, och dessa kommer lanseras över hela Connect-serien senare i år. Bilen som visas vid mässan i Genève har dock en unik specialfunktion - en BEV-drivlina (Battery Electric Vehicle), som ännu så länge är en konceptmodell men som fungerar fullt ut. Detta visar att Ford nu utökar sitt offensiva globala elbilsprogram till Europa.
Flera Toyota-premiärer på Genève-salongen
På bilsalongen i Genève är det världspremiär för Toyotas nya MPV-modell Verso och europapremiär för den tredje generationen av fullhybridbilen Toyota Prius. Dessutom visas iQ med en ny 1,33-litersmotor samt den nya fyrhjulsdrivna kompaktkombin Urban Cruiser, som båda börjar säljas i Sverige under våren 2009. Samtliga modeller har den energieffektiva tekniken Toyota Optimal Drive.
Världspremiär för nya Verso
Toyota Verso
Helt nya Toyota Verso är en kompakt MPV-modell (Multi Purpose Vehicle) med plats för fler än fem personer. Den är 70 mm längre och 20 mm bredare än föregångaren Corolla Verso.
Inredningen är mycket flexibel, där sätena kan ställas in i 32 olika kombinationer. De båda baksätesraderna kan enkelt fällas med Toyotas Easy Flat 7-system, vilket ger ett helt plant lastutrymme med gott om plats för bagage.
Toyotas Optimal Drive-teknik används i samtliga modellalternativ och innebär en effektökning på upp till 20 procent, samtidigt som bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen sänkts med upp till 14 procent. Motoralternativen omfattar tre D4-D dieselmotorer på 126, 150 och 177 hästkrafter samt två Valvematic bensinmotorer på 132 respektive 147 hästkrafter.
Europapremiär för nya Prius
Toyota Prius
Fullhybridbilen Prius har blivit något av en ikon på bilmarknaden, sedan den första generationen lanserades för över tio år sedan. Nu visas den produktionsklara, tredje generationen Prius för första gången i Europaversion.
Nya Prius är utrustad med den senaste generationen av Hybrid Synergy Drive, där 90 procent av komponenterna har vidareutvecklats. Det ger ett lättare och mer kompakt system som är både snålare och starkare än föregångaren. Effekten har ökat med 22 procent och CO2-utsläppen har minskat med 14 procent till låga 89 g/km.
Designen bygger vidare på den framgångsrika förra generationen, men har förfinats på alla punkter. Luftmotståndet (Cd) är nu rekordlåga 0,25. Interiört har nya Prius en innovativ, tvåzons instrumentpanel och är utrustad med en rad avancerade lösningar som t ex solcellsdriven ventilation, head-up display, avståndsanpassad farthållare, ratt med kontroller för radio, klimat och körprogram och Pre-Crash Safety-system.
Nya iQ med 1,33-litersmotor
Toyota IQ
Med en längd på under tre meter är Toyota iQ världens minsta bil för fler än tre personer och innebär ett radikalt nytt grepp inom både fordonsdesign och miljöanpassade transporter. Trots det mycket kompakta formatet har iQ fått högsta betyg - fem stjärnor - i Euro NCAPs nya strängare krocktest.
På Genève-salongen lanseras en ny fyrcylindrig 1,33-liters Dual VVT-i bensinmotor på 99 hästkrafter, som alternativ drivkälla till den tidigare trecylindriga 1,0-litersmotorn. Med den sexstegade manuella växellådan och Toyotas Stop & Start-system har iQ med den större motorn en bränsleförbrukning på endast 4,8 liter/100 km vid blandad körning. Det ger ett CO2-utsläpp på låga 113 g/km.
Chrysler visar sin elektriska framtid i Geneve
Nu tar Chryslers satsning på elbilar steget över Atlanten till Europa. På bilsalongen i Geneve i nästa vecka visas Chrysler 200C EV och Dodge Circuit EV för första gången för en europeisk publik. Den första ett koncept och den andra en prototyp.
Chrysler Dodge Circuit EV
Dodge Circuit EV är en 2-sitsig sportbil som visades i USA redan i höstas och väckte stor uppmärksamhet. Bilen är helt eldriven och har en räckvidd på ca 25-30 mil utan några som helst CO2 utsläpp. Men miljö behöver inte längre betyda tråkig. Dodge Circuit har 268 hästkrafter och tack vare att maximalt vridmoment uppnås redan från noll så är accelerationen 0-100 på under 5 sekunder. Laddning sker från ett vanligt 220 volts uttag.
Chrysler 200 CEV
Chrysler 200 C EV är en studie i hur framtidens mellanklassbil kan komma att se ut. Bilen laddas även den från en vanlig elkontakt och klarar sig drygt 6 mil på en laddning. Om man behöver köra längre så finns en liten förbränningsmotor som är kopplad till en generator som laddar batterierna under körning. På detta sätt förlängs räckvidden till nästan 65 mil.
Mitsubishi visar grönt i Genevé
Mitsubishi MiEV
På bilmässan i Genève, som öppnar den 3 mars, visar Mitsubishi för första gången upp en prototyp av elbilen i MiEV som sportversion, i MiEV Sport Air.
Samtidigt som en omfattande testkampanj för Mitsubishis elbil i MiEV pågår runt om i Europa visar Mitsubishi nu upp nästa steg i utvecklingen av el-bilar, prototypen i MiEV Sport Air, på Genèvesalongen. Som namnet avslöjar är det en sportvariant av el-bilen i MiEV.
Mitsubishi Colt nu som miljöbil
Mitsubishi Colt Flex Fuel
Colt är den första Mitsubishi-modellen som släpps i ClearTec-version. Senare i år kommer även Lancer och Outlander i ClearTec-versioner. Först ut är Colt Flex Fuel (FFV) etanol och senare i år kommer även en bensindriven Colt med låga CO2-utsläpp, från 115g/km. Colt 1.3 ClearTec FFV börjar säljas i Sverige under mars och priset är från 124 800 kronor. Med miljöbilspremien hamnar priset på 114 800 kronor.
Mitsubishi har utvecklat en rad ClearTec-lösningar för Colt. En av dem är "Auto Stop & Go" (AS&G), som har bland de lägsta CO2 utsläppen i B-segmentet.
Premiär för konceptbilen Kia Nr 3, cee’d ISG och cee’d Hybrid i Genève
Kia Nr 3 konceptbil
Kia 3
Den helt nya konceptbilen i lilla MPV-segmentet med konceptnamn Kia Nr 3, är 4045 mm lång och är utrustad med en unik förlängd vindruta, ett panoramatak i glas, ett automatiskt solskydd och Kias nya grill som vi kommer att se på alla nya Kia-bilar framöver.
Frisk luft för Fiat i Genève
Man kan säga att Fiats monter på bilsalongen i Genève kännetecknas av frisk luft. Den största nyheten är förstås nya Fiat 500C - den öppna versionen av Fiats största bilsuccé på senare år. Dessutom visar Fiat på bredden i Fiat 500 genom 500 PUR-O2 med så lågt CO2-utsläpp som 113 g/km och Fiat "500 by DIESEL" - en specialversion framtagen av Fiat Centro Stile och jeansmärket Diesel.
Nya Fiat 500C visas för första gången på den internationella bilsalongen i Genève i början av mars. Den öppna versionen av Fiats säljsuccé har en innovativ lösning av suffletten som anknyter till förebilden 500 Nueva från 1957.
Fiat 500 PUR-O2
Fiat 500 PUR-02
Fiat 500 PUR-O2 ingår i en mindre serie modeller, speciellt framtagna för att ge så låg förbrukning och utsläpp som möjligt. Vanliga Fiat 500 är redan från grunden en bil med låg miljöpåverkan - två av tre motoralternativ klarar de svenska reglerna för att klassas som miljöbil. Men allt som är bra kan bli ändå bättre. I Genève visas Fiat 500 PUR-O2 - baserad på 1,2 och utrustad med "Start&Stop" samt EcoDrive. "Start&Stop" systemet slår ifrån motorn när bilen står stilla vid rödljus och/eller i en bilkö. Så fort föraren släpper bromsen eller lägger i en växel startar motorn igen utan fördröjning. Systemet medför en besparing i stadstrafik på upp till 12% och sänker CO2-utsläppen till 113 g/km. Eco Drive hjälper föraren att köra ännu snålare. Det är ett loggsystem som memorerar körningen och som sedan kan analyseras i det medföljande datorprogram man installerar i sin PC eller Mac. Eco Drive är utvecklat av Microsoft och Fiat och baseras på Blue&Me-systemet. Eco Drive aktiveras i bilen genom att placera ett USB-minne med programmet i Blue&Me-systemets USB-port. Under 2009 går det dessutom att få 500 PUR-O2 med Dualogic växellådan som hjälper till att ytterligare sänka förbrukningen och CO2-utsläppen då lådans styrprogram alltid strävar efter att köra på den mest ekonomiska växeln. Med Dualogic sänker Fiat 500 PUR-O2 CO2-utsläppen till 110 g/km.
Första bilderna på nya Fabia Scout
Fabia Scout
Skoda presenterar de första officiella bilderna på nya Fabia Scout, bilen kommer att ha världspremiär på årets bilsalong i Genève den 3 mars 2009. Nya Fabia Scout kompletterar Skodas Scoutfamilj ytterligare där det i befintligt modellutbud redan finns Octavia Scout och Roomster Scout. Fabia Scout kommer att erbjudas på kombiversionen av Fabia.
En unikt utformad stötfångare med plastskydd ger denna nya version av Skodas populära kombi mer robusta egenskaper. Dessutom understryker skyddslisterna på karossens sidor och de silverfärgade takbågarna Fabia Scouts form. Nya Fabia Scout finns med fyra motoralternativ - två bensinmotorer 1,4 l 85 hk bränsleförbrukning 6,5 l/100 km och 1,6 l 105 hk bränsleförbrukning 6,9l/100 km - den senare kommer även med en sexväxlad växellåda och två dieselmotorer 1,4 l TDI DPF 80 hk, bränsleförbrukning 4,6 l/100 km och 1,9 l TDI DPF 105 hk med en bränsleförbrukning på 4,9 l/100 km.
Fabia Scout kommer att lanseras på den svenska marknaden under juli månad, priser ännu inte fastställda. Skoda Autos finns att besöka i hall 2, monter 2160 presskonferensen äger rum den 3 mars kl. 8:45 i Skodas monter.
Världspremiär på bilsalongen i Genève: Opel Ampera med debut 2011
Opel Ampera
En elbil med 500 km utökad räckvidd Genève.
Den revolutionerande Opel Ampera hade idag världspremiär på den 79: e bilsalongen i Genève. General Motors Europachef Carl-Peter Forster, avtäckte elbilen med utökad räckvidd och tillkännagav att man planerar produktionsstart till slutet av 2011. Ampera kommer även att erbjudas som högerstyrd i Storbritannien, av Opels systermärke Vauxhall. - Med Opel Ampera demonstrerar GM ännu en gång sin framstående ställning när det gäller elektrifiering av bilen, säger Carl-Peter Forster. Bilens banbrytande elektriska framdrivningssystem Voltec är den typ av förändring som bilindustrin behöver för att svara upp mot nya miljömässiga utmaningar. Den fyrsitsiga fem-dörrars Ampera har influenser från Opels prisbelönta designspråk där skulpterande konstnärskap möter tysk pression.
Designen har flera ledtrådar från de innovativa Flextreme och GTC- konceptbilarna. - Det finns inget bättre sätt att fira Opels 110 år av innovation inom bilindustrin, än att täcka av Ampera. Säger Alain Visser, Opels europachef. Amperas hjul drivs hela tiden och i alla farter av elektricitet.
Vid resor upp till 60 km (MVEG) drivs bilen av elektricitet lagrad i ett 16 kWh litium-jonbatteri och släpper inte ut någon CO2 alls. När batteriets energi är förbrukad tar Amperas motordrivna generator vid och utökar räckvidden till mer än 500 km. Ampera kan laddas i vilket 230 V uttag som helst. GM Europa håller i nuläget på med en analys av vilka krav och möjligheter som finns för att utveckla en infrastruktur för laddning tillsammans med olika energibolag inkluderat Iberdrola i Spanien.
Ny Suzuki i Genève - Alto, en bil i tiden .
Suzuki Alto
• Miljövänlig: låga CO2-utsläpp (103 g/km) och låg förbrukning (4,4 l/100 km) till ett mycket attraktivt pris
• Uppkäftig och sportig formgivning
• Rymlig och komfortabel citybil i kompakt dimension
På årets Genève-salong, som startar denna vecka, presenterar Suzuki den femte och minsta familjemedlemmen av sina välkända modeller - nya Alto.
Nya Alto kombinerar iögonenfallande stil och praktisk urban mobilitet med mycket goda prestanda avseende bränsleeffektivitet och CO2-utsläpp; på det här sättet möter Suzuki kraven från dagens bilköpare liksom det globala behovet av miljömässigt hänsynstagande. Viktigt att notera är att Alto har utmärkta miljömässiga prestanda utan överdrivet kostnadskrävande teknologier, vilket innebär att låga utsläpp och låg förbrukning kan kombineras med den stora primässiga konkurrensfördel som förväntas av en liten bil.
Som den andra modellen i det andra steget i Suzukis modellstrategi, levererar Alto hög komfort i ett blygsamt format i en sportig, europeisk framtoning med suverän aerodynamik.
Nya Alto är bestyckad med en 1-liters tre-cylindrig bensinmotor, som gjorde sin debut i Splash-modellen. Den här kraftkällan är lätt och kompakt med låga friktionskaraktäristika. Den maximala effekten är 50 kW med ett maximalt vridmoment på 90 Nm. Bensinförbrukningen ligger på låga 4,4 l/100 km vid blandad körning och utsläppen ligger på endast 103 g/km. Motorn, som är ett resultat av Suzukis mycket stora erfarenhet av 3-cylindriga motorer, klarar Euro 5 standard. Alto är standardutrustad med en 5-växlad låda och som tillval erbjuds en 4-växlad automat (ovanligt bland bilar med 1,0-litersmotorer).
Suzuki Alto kommer att lanseras i Sverige medio april.