23948sdkhjf

Fordonsleverantör med fart på affärerna

Små serier ska sätta fart på affärerna hos Thor Ahlgren i Skillingaryd. – Vi har aldrig haft en så stor orderstock som nu, säger försäljningschef Fredrik Johansson.
Djupet som fordonsindustrin rasat ner i är djupt och verkar bottenlöst. I kölvattnet dras underleverantörerna med. Men allt är inte mörkt. Under ytan bubblar en viss optimism.

– Vi har aldrig haft en så stor offertstock som nu, säger Fredrik Johansson, försäljningschef på Thor Ahlgren .

Thor Ahlgren är legotillverkare av plåtdetaljer. Kunderna finns inom möbel-, telekom-, verkstads-, elektronik- och fordonsindustrin, med tyngdpunkt på det sistnämnda. Av kända skäl har därför deras volymer sjunkit med 40–45% under de senaste månaderna.

– Det är de löpande affärerna som har reducerats. Men vi ser också positiva signaler. Vi har flera projekt som inte bromsat in alls. Det handlar dels om befintliga produkter där Scania flyttat tillbaka produktionen till Sverige igen, dels om utveckling av detaljer till nya produkter, berättar Fredrik Johansson.

Investerar i maskiner
Krisen har fått Thor Ahlgren att tänka nytt och de är nu fast beslutna att förstärka sig inom småskaliga serier.

– Vi är egentligen en volymtillverkare, men vi vill i större omfattning komma in tidigt i processen och påverka utformning av detaljer. Det innebär att vi också ska kunna göra prototyper och provserier effektivt, säger Fredrik Johansson. För att detta ska bli möjligt kommer företaget att göra investeringar i maskinparken.

– Dessa kommer vi att genomföra i år. För flera år sedan satte vi fast en plan om att öka i omsättning, och den står vi fast vid, oavsett om det är lågkonjunktur eller inte. För att volymerna ska stiga, är nya kunder nödvändigt. För att öka kundstocken är det ett måste att söka nya branscher. Det arbetet är igång för fullt. En god grund lades på Elmia Subcontractor i fjol och de kontakterna följs nu upp. Fredrik Johansson intygar att de aldrig haft så stor offertstock som idag.


Stor framtidstro
– Det finns ett stort intresse ute bland företagen och vi har exempelvis börjat nosa på byggsidan, samt miljö och energiområdet. Här finns det flera innovativa lösningar på gång inom exempelvis fönstersidan. Så det gäller att vara aktiv. Så även om nedgången är kännbar inom befintliga volymerna, så råder optimism och nytänkande på företaget.

– De som övervintrar denna kris kommer att kunna göra riktigt godaaffärer när det vänder, säger Fredrik Johansson.

Källa: Elmia Subcontractor



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.1