Världens billigaste bil skapar rusning
Den indiska lågprisbilen Nano har skapat rusning i Indien efter lanseringen den 23 mars. Tata har fått over 203 000 förutbeställningar på bilen – och alla kunderna har betalat i förväg!
Tata Nanos hemsida fick hela 30 miljoner klick i perioden som gick från lanseringen den 23 mars och till bokningmöjlighetens slut den 25 april. Det blir omkring 1 miljon klick per dag.
14 000 människor var i denna period inne i Tatas utställningslokaler för att titta på bilen. 20 procent av beställningarna är på standardmodellen, 30 procent på CX-modellen och resterande 50 procent på den dyraste varianten LX.
Tata förväntade en enorm efterfrågan på bilen och hade därför avsatt en begränsad beställningsperiod. Mycket klokt eftersom efterfrågan var mycket större än utbudet och rätten till att köpa bilarna lottas ut bland alla intresserade kunder.
De kunder som har betalat i förväg men inte hade tur i lotteriet denna gången kan antingen få pengarna tillbaka, eller låta beställningen stå till nästa möjliga leverans och få ränta på pengarna från inbetalningsdatumet.
Leveranserna börjar i juli i år och beräknas vara färdiga i fjärde kvartalet 2010.
Källa: Tata Motors