23948sdkhjf

Elhybridteknik för energieffektiva skogsmaskiner

Sveaskog har börjat använda det första exemplaret av skogsmaskinen El-forest F14, världens första skotare som utnyttjar elhybridteknik. Skotaren har utvecklats av El-forest AB med hjälp av riskkapitalbolaget Volvo Technology Transfer.
Skogsföretaget Sveaskog, som ägs av svenska staten, har börjat använda det första exemplaret av skogsmaskinen El-forest F14, världens första skotare som utnyttjar elhybridteknik. Skotaren har utvecklats av El-forest AB med hjälp av riskkapitalbolaget Volvo Technology Transfer . Den demonstreras på mässan Elmia Wood i Jönköping den 3-6 juni, tillsammans med ett brett utbud av andra skogsmaskiner från Volvo Construction Equipment, samt andra produkter från Volvokoncernen för skogsindustrin.

Elhybridtekniken i El-forest F14 har väckt stort intresse bland skogsbolagen bland annat tack vare möjligheten att minska bränsleförbrukningen med 20-50% vilket ger kraftigt minskade utsläpp av koldioxid.

"Utöver den kraftiga bränslereduktionen har produktiviteten och förarmiljön prioriterats och därmed lönsamheten för våra kunder", säger Per Wassén, ordförande i El-forest och Investment Director på Volvo Technology Transfer som ägs av AB Volvo.

El-forest F14 är en seriehybrid vilket innebär att en mindre dieselmotor driver en generator som via batterier ger elenergi till elmotorer i skotarens sex hjul.

"Den drivteknik som utvecklats har stor potential, då till exempel dieselmotorn skulle kunna ersättas av alternativa miljöbränslemotorer eller till och med bränsleceller i framtiden", säger Per Wassén.

El-forest F14 är lättare än en vanlig skotare i samma storlek, men klarar ändå samma lastvikt. Den påverkar skogsmiljön mindre tack vare en patenterad ramkonstruktion som gör att alla de elektriskt drivna hjulen går i samma spår med anpassad hastighet.

Volvo Technology Transfer AB fokuserar på att utveckla och stödja nya affärer av relevans för Volvokoncernen. En del i det arbetet är att investera i företag och projekt som är av tekniskt och kommersiellt intresse.

Källa: AB Volvo

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094