23948sdkhjf

Volvos trepunktsbälte fyller 50 år

Torsdagen den 13 augusti 1959 levererades världens första bil med standardmonterade trepunktsbälten - en Volvo PV544 - till Volvo-handlaren i Kristianstad.
50 år senare har trepunktsbältet av V-typ räddat långt över en miljon liv.

Mata ut, sträck, klick, dra åt. En enkel handrörelse och bältet är på plats - samtidigt minskar risken att dödas eller skadas allvarligt vid en krock med över 50 procent.

Trepunktsbältet är än i dag en bils viktigaste säkerhetslösning. Det är den enskilt största och mest betydelsefulla säkerhetsinnovationen i bilismens drygt 120-åriga historia.

Det är bältet som kopplar ihop människan med bilen - det är bältet som fångar upp de åkande vid en krock. Samtidigt hålls den åkande på plats i bilen och riskerar inte slungas runt i kupén eller kastas ut ur bilen vid mer invecklade krockförlopp.



Nils Bohlin insåg krafterna
Det enkla är det geniala, som uttrycket lyder. Men det var först i slutet av 1950-talet som bilbältet fick sin nuvarande utformning av Volvoingenjören Nils Bohlin.

Det fanns olika typer av bilbälten tidigare. Redan på 1930-talet började amerikanska läkare ställa krav på att bilar skulle utrustas med säkerhetsbälten.

Tvåpunkts höftbälten var den vanligaste lösningen, men det fanns även olika varianter på trepunktsbältet. Problemet var att de inte skyddade sina användare tillräckligt effektivt, speciellt inte vid höga hastigheter.

Den före detta flygingenjören Nils Bohlin - innan han började på Volvo arbetade han bland annat med utvecklingen av katapultstolar - insåg tidigt vilka krafter som uppstår vid en krock.

Samma principer än i dag
Bältet måste ta upp kraften på rätt ställe - över bäckenet och bröstkrogen där kroppen är som starkast. Samtidigt måste det vara lätt att använda och justera.

De viktigaste egenskaperna med Nils Bohlins konstruktion var att bältet utgjordes av ett höftbälte och ett diagonalbälte, att bältena var förankrade i en låg fästpunkt vid sidan av stolen, att bältesgeometrin formade ett V med spetsen riktad mot golvet samt att bältet behöll sin position och inte flyttade på sig vid belastning.

Samma principer gäller än i dag - varje gång du använder bältet.¨



Första modellerna
Volvo PV544 och Volvo Amazon (120) var först ut med världsnyheten på de nordiska marknaderna. Volvo blev därmed det första bilföretaget som standardutrustade sina bilar med trepunktsbälten.

Uppfinningen patenterades med ett så kallat öppet patent, det vill säga att konstruktionen var fri att använda för alla som ville.

Ett stort säkerhetssteg hade nu tagits, men trepunktsbältet fick ändå inget omedelbart genomslag. Det skulle dröja några år till innan det stora flertalet kunder och övrig bilindustri insett bilbältets effektivitet som livräddare.

Volvoundersökning övertygade världen
1963 lanserade Volvo trepunktsbältet i USA samt på övriga marknader. Inför lanseringen påbörjade företaget omfattande krockprover och slädförsök med bilar utrustade med alla typer av bälteslösningar. Resultatet var entydigt: Volvos trepunktsbälte gav det överlägset bästa skyddet för de åkande.

Några år senare, 1967, presenterade företaget den banbrytande "28 000 olyckor-rapporten" vid en trafiksäkerhetskonferens i USA. Rapporten byggde på alla kollisioner i Sverige med en Volvo inblandad under ett år. Även här var resultatet klart - och världen började lyssna.

Undersökningen slog på ett övertygande sätt fast att bältet har en livräddande funktion och att det reducerade skador på åkande med 50-60 procent.

Över en miljon liv räddade
I dag finns trepunktsbältet monterat i bilar över hela världen. Volvo införde det som standard i både fram- och baksäte redan 1967.

Det moderna bilbältet är själva grundstenen i en bils inre säkerhetssystem med bland annat luftkuddar, bältesförsträckare och kraftbegränsare.

Bältet positionerar sig själv vid en krock - försträckaren spänner bandet mot kroppen. Sedan släpper det efter i rätt tid för att kroppen ska fångas upp så mjukt som möjligt. Allt inom några tusendelar av en sekund.

En exakt siffra på hur många liv som bältet räddat är svårt att ge: globalt samordnad trafiksäkerhetsstatistik saknas. Men uppskattningsvis handlar det om drygt en miljon liv[i], och mångdubbelt fler som bältet skyddat från skador.

Fortfarande stor potential
Användningen av bältet är alltjämt den viktigaste faktorn för att höja trafiksäkerheten för åkande. Sett i ett globalt perspektiv är potentialen stor. Bältesanvändningen skiljer sig mycket mellan olika världsdelar och länder.

Trepunktsbältet har räddat liv i 50 år - och det kommer att fortsätta rädda liv inom överskådlig framtid. Varje procentenhet högre användning gör skillnad.

I USA uppskattas varje procents ökning i bältesanvändning spara 270 liv om året[ii]. Studier i Europa visar att ytterligare 7000 liv skulle kunna räddas om samtliga länder inom EU hade samma användningsgrad som de bästa[iii].

Ännu större är potentialen i delar av Afrika, Asien och Sydamerika där antalet bilar också ökar snabbt.

Kom ihåg! Alla i bilen ska ha bältet på sig under färd. Klick! Alltid.

Källa: Volvo Personbilar Sverige


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.11