23948sdkhjf

Citroën DS3 - en charmoffensiv

Nya DS3 får världspremiär i samband med bilsalongen i Frankfurt som öppnar dörrarna för allmänheten den 17 september.
Nya DS3 får världspremiär i samband med bilsalongen i Frankfurt som öppnar dörrarna för allmänheten den 17 september. Det blir startskottet för en ny offensiv från Citroën.

DS3 är den första i raden av en ny produktlinje på tre modeller. DS-modellerna - DS3, DS4 och DS5 - ska komplettera Citroëns övriga modellprogram med en helt egen stil, som lyfter fram Citroëns kreativitet och teknologi på ett mer exklusivt sätt. Citroën DS3, som lanseras på den svenska marknaden våren 2010, kan förhandsbeställas redan från och med december i år.

Design och kreativitet
DS3 visar prov på ett starkt engagemang från märket, modellen blir en symbol för Citroëns kreativitet. DS3 drar uppmärksamhet till sig genom sina originella linjer: ett till synes "flytande" tak och en mittstolpe med bruten form som påminner om en hajfena. Ett ytterligare karaktäristiskt blickfång är en rad av LED-ljus som är lodrätt placerat i fronten. DS3 är en pigg och modern bil som är både praktisk och säker.

Ett kreativt grepp från Citroën är att erbjuda kunden stora möjligheter att anpassa bilen efter eget tycke och smak. Kunden kan sätta sin personliga prägel på både yttertak, kaross, backspegelkåpor och hjul och på så vis forma en alldeles egen DS3-version.

Tre ord låg till grund för DS3-projektet när det startade: Överraskning, charm och dynamik. Resultatet blev en bil som är robust, kompakt, dynamisk med väl avstämda linjer och raffinerade detaljer i krom.

Temperament och komfort på vägen
DS3 är ett energiknippe med sportiga köregenskaper. Den har en sober interiör och avancerad teknik. Instrumenteringen är sofistikerad - med 3 avlånga mätare - och alla körreglage sitter inom bekvämt räckhåll för föraren. Den låga körställningen och de omslutande sätena i sofistikerat läder skapar dessutom en riktig cockpit-effekt. Föraren får en känsla av att komma närmare vägen med bättre kurvtagning och kontroll. Vincent Besson, som är produkt- och marknadschef på PSA, säger att "DS3 har en styrprecision utan dess like. Bilen inbjuder till en aktiv körstil med förstklassig respons och säkerhet."

Väggreppet säkerställs genom:
Precisionstrimmat chassi och hjulupphägning av typen McPherson fram och halvstel axel bak.
Bussningar och stötdämpare har anpassats för att ge bästa balans i kurvtagningen, samtidigt som bilen känns stadig och enkel att kontrollera.
De halvhårda bussningarna i bakvagnen ger en utmärkt filtrering av ojämnheterna i vägbanan samtidigt som de håller tvärkrafterna i schack.
Styrningen har försetts med liten ratt med en diameter på 363 mm och en servo som är kalibrerad för att ge exakta informationer i alla hastigheter.

DS3 erbjuder fem motoralternativ
Med en instegsmodell som endast släpper ut 99 gr CO2 per km ligger DS3 helt i linje med Citroëns ledande ställning på miljöområdet. DS3 erbjuder fem motoralternativ som uppfyller kraven i Euro 5.

Två HDi-motorer med partikelfilter (FAP) på 110 hk och 90 hk i kombination med en 5- eller 6-stegad manuell växellåda.
Tre beninsmotorer med en manuell 5- eller 6-stegad växellåda: THP 155 hk, VTi 120 hk - som också säljs med en automatlåda - samt VTi 95 hk.

DS3 har genomgått ett genomgripande arbete för att reducera vikten. Det bygger på ett helt nytt utvecklingskoncept och garanterar en robust och stabil konstruktion. Tillverkningen är fransk och sker i fabriken i Poissy, där alla PSA:s produktionsresurser finns samlade.

Praktisk vardagsbil
DS3 kan också vara en mångsidig sedan, något som karossformen inte nödvändigtvis låter ana. För att utnyttja sin längd på 3,95 meter, bredden på 1,71 meter och höjden på 1,45 meter fullt ut har konstruktörerna tagit fram många smarta lösningar: instrumentbrädan är upphöjd för att öka benutrymmet fram samtidigt som de smala sätena och utformningen som i en halvkombi ger större utrymme bak. På så vis kan DS3 erbjuda fem riktiga platser, många förvaringar (bl.a. ett handskfack på 13 liter) och ett rymligt bagageutrymme (285 liter) som kan anpassas efter behov genom att baksätet fälls i två delar (2/3-1/3).

Källa: Citroën Sverige

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.094