Nya kunder mildrar smällen
Tonsjö AB ser en liten ljusning. En satsning på nya kunder och en helt ny bransch, och vilja till förändring i hela organisationen har räddat företaget.
Krisen startade den 27 oktober 2008 med ett samtal från Scania, och sedan blev det totalstopp. Scaniatillverkningen som förr stod för 60 procent av företagets omsättning är nu nere på 30 procent. Personalstyrkan har nästan halverats.
När det gäller omsättning har det senaste året varit ett förlorat år, berättar Jonny Nyberg. Men trots detta har krisen haft många positiva effekter.
Tonsjö AB har börjat jobba mot nya kunder och har kört utbildningsprogram för personalen. Målet var att skapa förståelse och vilja till förändringar bland alla företagets anställda - hela organisationen måste bli förändringsbenägen.
En ny satsning på offshorebranschen har börjat ge frukt, och företaget har nu en kundbas med 10-15 företag med tyngd.
Jonny Nyberg tror på en mjuk upptrappning och hoppas att Tonsjö AB kan nå upp på 2006 eller 2007 års nivåer under nästa år. När det gäller konjunkturen för tillverkningsindustrin i Sverige generellt tror han att botten är nådd.
Källa: GöteborgsPosten
Om företaget
Tonsjö AB har mer än 45 års erfarenhet inom skärande bearbetning i metalliska material. Vi är ett genuint svenskt familjeföretag som nu drivs och utvecklas i tredje generationen. Våra kärnområden är svarvning, fräsning, långhålsborrning och kundanpassade montagearbeten. Till er tjänst har vi en modern maskinpark som kontinuerligt uppgraderas med den senaste tekniken. Vår styrka är att producera såväl korta som långa serier med hög effektivitet.